PROČ ŽHAVÉ TIPY NA NÁKUP AKCIÍ NEFUNGUJÍ

Člověk ze své přirozenosti vyhledává rychlá a pohodlná řešení. Což v případě investování do akcií představují různé žhavé tipy, jaké akcie koupit. Proto se dnes podíváme na to, proč konkrétní zaručené tipy na nákup akcií nefungují, a proč jsou svým způsobem zbytečné nebo dokonce nebezpečné, takže na nich nevyděláte, nebo dokonce proděláte.

Řeč je o takových těch trendy akciových tipech à la Bitcoin, o kterých se všude mluví, a když je nemáte v portfoliu, tak máte pocit, že vám ujíždí vlak.

K tomuto tématu se s vámi chci podělit o vlastní zkušenost, protože mám možnost podívat se zpětně na některé nepovedené obchody ze začátku svých investorských pokusů a zpětně vidím i ty jednotlivé důvody, proč ty žhavé tipy vlastně nefungovaly.

Pojďme se tedy na ty důvody podívat, protože by to mohlo některým z vás pomoct se nějakým chybám vyvarovat, abyste je vy sami udělat nemuseli.

Rozdílná tolerance k riziku

Univerzální tip na akcie neexistuje. Akcie, které jsou pro někoho dobré, nemusí být dobré pro vás. Jednou z věcí, na kterou tady narážíme, je míra rizika. Každý má nastavenou svoji toleranci k riziku jinak. Samozřejmě, že všichni do jednoho si přejí to největší zhodnocení, ale ne každý je ochoten podstupovat současně vyšší riziko.

A v případě, že dostanete tip na rizikovou akcii, vaše tolerance k riziku je ale velmi nízká a přesto se rozhodnete takové akcie nakoupit, tak nejste třeba vůbec emočně připravení na možné velké výkyvy cen. Můžete zpanikařit, místo racionálního uvažování vás ovládne strach a můžete tak prodat v nejméně vhodný okamžik, protože s velkými výkyvy cen prostě nepočítáte.

Co a proč vlastně kupuji?

Když dostanete tip, tak většinou tak trochu necháváte zodpovědnost na tom, kdo vám ten tip dal. Neověříte si důležité informace o firmě, o jejím hospodaření v minulosti v nějakém dostatečném horizontu a tak trochu tím pádem ani nevíte, co kupujete.

To je problém z toho důvodu, že nemáte přehled o výchozí finanční situaci firmy a tu pak následně nemůžete dobře kontrolovat v budoucnu a tím nemůžete dostatečně dobře určit, jestli akcie dál držet, přikupovat, nebo prodat.

Za jakou cenu?

Dalším častým důvodem, proč tipy na nákup akcií nefungují, je skutečnost, že většina doporučení k nákupu přichází ve chvílích, kdy jdou ceny nahoru, nebo už nahoře jsou. Což odporuje zlatému investorskému pravidlu: Nakupovat, když se všichni ostatní bojí. Pokud nakoupíte za vysokou cenu, tak pak na zhodnocení můžete čekat marně.

Co se za tipem skrývá?

Docela záleží i na tom, od koho tip přichází, protože různí analytici mají různé vlastní důvody k tomu, proč nějaké akcie vyzdvihují a doporučují ke koupi.

Když se zaměříte na analýzy na různých portálech o akciích, tak si velmi často na konci nějaké opravdu pozitivní analýzy můžete všimnout toho, že analytik, často z řad nadšených investorů, ty doporučované akcie sám vlastní.

Na tom samozřejmě není nic špatného.

Ale občas se právě na konci té analýzy ten nadšený investor současně přizná k tomu, že akcii nakoupil před časem např. za 200 USD za kus, teď cena klesla na 100 USD za kus, a i když je daná akce aktuálně objektivně propadák, tak se ten člověk snaží tak trochu i sám sebe přesvědčit, že v nějaké vymyšlené budoucnosti to bude určitě mnohem lepší a cena zase poroste.

Kruh kompetencí

Jakmile člověk dostane tip na nákup akcií, tak to velmi často sklouzává k tomu, že se dostane mimo svůj kruh kompetencí – to znamená mimo okruh toho, v čem má znalosti, co ho baví a čemu tím pádem nejlíp rozumí.

Protože tady se zase vracíme k nechání té zodpovědnosti na někom jiném, ať už z vlastní pohodlnosti nebo důvěry v daného člověka, od kterého tip je. Každopádně nakupování akcií, kterým člověk nerozumí, s sebou přináší vždycky potíže.

Kdy a za kolik prodat?

Na závěr se dostáváme k největšímu důvodu, ke kterému v podstatě všechny ty předchozí směřují.

Ten důvod spočívá v tom, že i kdybyste dostali sebelepší tip a podařilo se vám akcie koupit třeba i za tu nejvýhodnější cenu, tak součástí toho tipu obvykle není informace, kdy a za kolik prodat.

Většinou se totiž řeší to, aby člověk akcie dobře nakoupil, ale tomu, že je potřeba i dobře prodat, už se moc pozornosti nevěnuje. Přitom prodat akcie ve vhodný okamžik a za dobrou cenu je v podstatě druhá polovina úspěchu.

Proto se při nákupu akcií spoléhejte v první řadě na sebe, a když uvidíte nějaký zaručený tip na nákup akcií, tak buďte obezřetní, protože i tady platí: „Není všechno zlato, co se třpytí.“

A pokud si nechcete nechat ujít sdílení dalších zkušeností, abyste se sami některým akciovým chybám vyvarovali, nezapomeňte si nastavit odběr ZDE.

Kamila Kudělová
Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.