LETNÍ AKCIOVÁ INSPIRACE

Léto a doba dovolených jsou aktuálně v plném proudu. Proto by vám mohla přijít vhod taková letní akciová inspirace, v jakých oblastech můžete hledat akciové firmy, které právě v tomto období profitují nejvíc, a na které byste si běžně během roku třeba zrovna nevzpomněli. Podíváme se tedy na typické letně dovolenkové byznysy a ke každému si zmíníme i konkrétní akciovou firmu s dobrými výsledky.

Ta paleta oblastí i firem bude opravdu pestrá, takže mrkněte určitě na celý článek popř. video s bonusovými informacemi k jednotlivým firmám – možná že některou z firem zařadíte i na svůj seznam do svého akciového výběru. Pojďme tedy na to.

Cestovní služby a vyhledávače dovolených

První z věcí, kterou pravděpodobně uděláte, když se chystáte na dovolenou, je, že použijete nějaký vyhledávač, který vám nabídne srovnání samotných dovolených. Takže nemusíte trávit spousty času vyhledáváním, ale do srovnávače si rovnou zadáte jednotlivé parametry dovolené – vyberete si zemi nebo konkrétní destinaci, úroveň ubytování, počet nocí, stravu a spoustu dalších detailů, které má vaše dovolená splňovat.

Takovýchto vyhledávačů je více a největším a pravděpodobně nejznámějším hráčem na trhu je portál booking.com. Tento vyhledávač patří pod akciovou firmu Booking Holdings – což je první firma, kterou bych chtěla dnes zmínit.

Booking Holdings (BKNG) je americká společnost, která byla založená v roce 1996. Zabývá se cestovními technologiemi a vedle booking.com provozuje i další srovnávače, které pomáhají zorientovat se v nabídkách letenek, ubytování nebo aut k pronájmu.

Každopádně Booking Holdings není jediná zisková firma z oblasti cestovních služeb, takže pokud je vám toto odvětví blízké, tak si v něm můžete do svého seznamu vyhledat i další akcie.

Hotely a hotelové resorty

Další z věcí, kterou na dovolené potřebujete, je jednoznačně ubytování a to vám může poskytnout některý z hotelů. Takže další tip na oblast, v které můžete hledat, jsou hotely a hotelové resorty. U těch hotelů se u akciových firem obvykle setkáte s různými hotelovými řetězci, které svůj úspěšný byznysmodel obvykle aplikují buď v rámci celé země nebo po celém světě.

Záměrně jsem hotely a hotelové resorty uvedla takto zvlášť, protože v nich je trochu rozdíl – pod hotely byste si měli představit obvykle samotnou budovu hotelu a tím to končí, naopak u hotelových resortů je řeč o budově hotelu plus něco navíc – například hotelová pláž nebo areál s bazény a dalším volnočasovým vyžitím.

Za zmínku tady stojí určitě hotelové resorty Hilton:

Hilton Grand Vacations (HGV) – Hilton totiž provozuje obojí dvojí – hotely i hotelové resorty – jako dvě oddělené samostatné divize, kdy každá z těchto divizí má i své vlastní akcie. A finančně lépe po prvotní kontrole vypadá ta divize hotelových resortů Hilton Grand Vacations. Co se týče historie, tak Hilton otevřel svůj vůbec první hotel v roce 1919 a od té doby se rozšířil do takřka stovky zemí po celém světě.

Takže další tip Hilton Grand Vacations a celkově sektor ubytování.

Bazény

A jdeme dál. Když už jste na dovolené, obzvláště na letní dovolené, tak jste si určitě všimli toho, že nedílnou součástí každého lepšího hotelu, i kdyby stál přímo 5 metrů od pláže, je hotelový bazén.

A pokud třeba bydlíte na vesnici, tak aniž byste odjeli na jakoukoli dovolenou, tak se v létě jen stačí rozhlédnout po okolních zahradách, protože podle jedné z posledních statistik stojí bazén údajně na každé třetí zahradě.

Česko je tak aktuálně v tomto směru takovou bazénovou velmocí, víc bazénů na počet obyvatel v Evropě má už jen Španělsko a Francie. A tendence prodeje bazénů údajně pořád stoupá.

Každopádně tímto jsem se chtěla dostat k dalšímu letnímu tipu na kvalitní akciovou firmu a to je:

Pool Corporation (POOL) – jedná se o předního světového výrobce a distributora veškerého bazénového vybavení a potřeb. A kromě toho nabízejí jak instalaci a údržby bazénů, tak i zavlažovací systémy zahradních trávníků. Jen v USA mají přibližně 38% podíl na trhu, ale působí po celém světě. A společnost funguje úspěšně už od roku 1980.

Takže pokud Pool Corporation spadá do vašeho kruhu kompetencí a nebo se o ní chcete dozvědět víc, tak určitě na tuto firmu mrkněte.

Alko a nealko nápoje

Když už si takhle ležíte na dovolené a nebo i na té zahradě u bazénu, tak dřív nebo později můžete dostat chuť na nějaký drink, ať už alkoholický nebo nealkoholický. Dá se říct, že výrobci nápojů obecně mají právě v létě svoji hlavní sezónu

Tohle je konkrétně i jeden z mých oblíbených byznysů, protože není závislý na tom, v jaké kondici je zrovna ekonomika. Lidé budou potřebovat pořád pít, pořád jim budou chutnat sladké limonády a historie ukazuje, že jsou lidé stále ochotní i v hubenějších časech si nějakou tu limonádu dopřát. Stejně tak spotřeba alkoholu se pravděpodobně bude také držet pořád na nějaké své úrovni.

Takže tady je to pole možností docela široké, řekla bych, že ta nabídka dobrých finančně zdravých firem je mezi nápoji možná trochu větší v porovnání s ostatními odvětvími. Každopádně i tady platí, že i v tomto odvětví najdete jak firmy kvalitní, tak i nekvalitní. A když už jsme u nápojů, tak jako takovou vlajkovou loď určitě musím zmínit firmu:

Coca Cola (KO) – myslím, že není potřeba ji dlouze představovat. Přidám sem jen odkaz na jedo z videí, kde jsem porovnávala právě Coca Colu s Kofolou, takže pokud jste neviděli, můžete mrknout ZDE.

Volný čas a golf

Jakmile jste dostatečně vykoupaní, doplnili jste přísun tekutin, tak už se vám třeba nebude chtít dál válet u bazénu a raději byste ten volný čas trávili i trochu aktivněji. Můžete uvažovat i o nějakém sportu, ale v těch vedrech většinou není chuť podávat zas až tak dramatické výkony, tak třeba dáte přednost takovému lehčímu sportu jako je golf.

Takže další tip je jednak na oblast, která se zaměřuje obecně na volný čas a konkrétně si můžeme zmínit firmu:

Acushnet Holdings (GOLF) – ta se právě už od roku 1910 soustředí na milovníky golfu, kterým nabízí golfové vybavení, oblečení, boty a doplňky. Ty nabízí prostřednictvím dalších značek, které pod tuto společnost spadají. Výhodou této firmy je podobně jako u Hiltonu skutečnost, že zase cílí spíše na bonitnější zákazníky.

Takže Acushnet Holdings a jejich golfová nabídka nebo celkově můžete hledat další poklady v sektoru volného času.

Rekreační vozidla: vodní skútry, Harley Davidson, obytňáky

Pokud by pro vás golf byl příliš slabý čajíček a lákají vás spíš adrenalinové sporty, tak by vás mohl zaujmout i můj další tip a ten je na segment výrobců rekreačních vozidel. To může znít na první poslech trochu fádně, ale mezi ta rekreační vozidla se počítají například i vodní skútry. Tady jsem narazila na firmu:

BRP – Bombardier Recreational Products (DOOO) – vyrábí vodní ale i sněžné skútry, sportovní lodě, čtyřkolky a motokáry. Tato firma je poměrně mladá, funguje teprve od roku 2003, takže 20 let, ale svojí tržní kapitalizací už se řadí mezi firmy střední a zaujaly mě hlavně jejich dobré výsledky za poslední roky.

U rekreačních a adrenalinových vozidel ještě chvíli zůstaneme, protože tento sektor má poměrně široké pole působnosti, takže tady mám pro vás ještě takové dva bonusové tipy na rekreační vozidla. Ten první tip zaujme asi spíš víc může, protože jde o amerického výrobce motorek:

Harley Davidson (HOG) – tady se bavíme o firmě, která má tradici už od roku 1903, takže jde zase o firmu, která dokázala ziskově zvládnout už dvě světové války a přesto i dnes dosahuje zajímavých finančních výsledků.

Tím druhým bonusovým tipem, který nejspíš zaujme více ženy, je firma:

Thor Industries (THO) – jde o americkou firmu, která vyrábí obytné vozy, funguje od roku 1980 a co se týče jejich podílu na trhu, tak to rozhodně není žádný drobek, protože pokrývá víc než 75% trhu. Patří pod ně několik dalších dceřiných firem nebo značek, které vyrábí obytné vozy různých druhů.

Pro kutily

Předposlední sektor bude věnovaný všem kutilům, protože léto je doba, kdy spousta lidí dohání během dovolených všechno, co během roku okolo domu a na zahradě nestihli udělat a nebo celkově na zahradě tráví víc času. Tady se pohybujeme v sektoru domácích potřeb a jeho velmi důležitým zástupcem je:

Home Depot (HD) – americká nadnárodní maloobchodní společnost pro kutily všeho druhu a největší prodejce domácích potřeb ve Spojených státech. A tato firma funguje už od roku 1978.

Takže pokud vás zaujal Home Depot nebo sektor domácích potřeb, tak můžete na tento sektor soustředit svoji další pozornost.

Restaurace

A pomalu se dostáváme k poslednímu odvětví, které stejně jako ty předchozí profitují právě v letním období. Ať už se vydáte na dovolenou kamkoli ve světě, po Česku a nebo svoji ideální dovolenou strávíte jednoduše doma na zahradě, tak spojovacím prvkem, který budete muset dříve či později řešit, je jídlo. A když už máte tu dovolenou, tak se vám dost pravděpodobně nebude chtít vařit a zajdete si do restaurace.

Posledním tipem je tedy restaurační byznys. Tady se v akciích pohybujeme většinou na poli restauračních řetězců, které fungují jako franšízy a opakují svůj funkční byznysmodel v dalších a dalších městech, popřípadě zemích. V tomto odvětví je nabídka opravdu úspěšných firem podobně jako u nápojů trochu širší než v ostatních sektorech. Najdete tady spoustu známých fastfoodů, ale i u nás méně známých restaurací, které stojí za pozornost.

A když mezi nápoji padla zmínka o Coca Cole, tak nelze jinak než v restauračním byznysu zmínit:

McDonalds (MCD) – svůj první burgr prodali bratři McDonaldové v roce 1940, ale ten pravý rozmach značky začal až v roce 1955, kdy firmu převzal Ray Kroc – a zajímavostí tady určitě je, že Ray Kroc byl synem českých emigrantů. Dalo by se říct, že McDonald se pohybuje ve velmi silně konkurenčním prostředí, ale přesto se mu daří už celé desítky let dávat o sobě vědět a odlišovat svou značku od ostatních – naposled asi nejvíc loni s reklamním klipem, kde byl hlavní tváří Přemek Forejt.

Zdeněk Pohlreich v jednom rozhovoru kdysi řekl,  v čem vlastně spočívá konkurenční výhoda McDonaldu a sice v tom, že na rozdíl od často i lepší restaurace, se můžete spolehnout na to, že to, co dostanete právě ve fastfoodu, bude vždycky chutnat úplně stejně jako minule.

 

Která oblast nebo firma je nejlepší?

Tolik tedy k poslednímu letnímu akciovému tipu. Ve všech byznysových oblastech, které tu zazněly, můžete najít jak vítěze, tak loosery, takže soustřeďte se určitě na vítěze – jako inspirace vám při tom můžou sloužit ty konkrétní akciové firmy, které jsem uváděla.

A pojďme teď trochu pozornosti věnovat ještě tomu, jak vybírat jednotlivá odvětví nebo firmy. Já osobně si vybírám mezi akciovými firmami, ke kterým mám nejblíž, to znamená, že v dané oblasti už mám nějaké znalosti a nebo mě ta oblast nebo firma zajímá natolik, že jsem ochotná si o ní číst a zjišťovat si nové informace.

Když budu konkrétní, tak jednou z oblastí, které mám ráda, jsou akciové firmy, které se nějakým způsobem zabývají jídlem, mám ráda jídlo a baví mě o něm i tímto způsobem číst.

Na druhou stranu mám pak jasno v tom, že mě třeba vůbec nezajímají automobilky nebo chemické společnosti. Jednoduše číst o nich by mě vyloženě obtěžovalo a proto taky asi v minulosti pár mých investic do chemiček nedopadlo nejlíp.

Můj přiklad, jak (ne)vybírám firmy

Pokud ale třeba natrefím na zajímavou firmu z jiné oblasti, tak se řídím tím, jestli mě ten její byznys zajímá natolik, abych se o něm chtěla dozvědět dostatek informací. Pokud ano, tak je to super, protože se dozvím něco nového a zajímavého. Ale je taky úplně v pohodě, se na nějakou firmu radši vykašlat, protože vám připadá moc složitá a prostě vám nestojí za to.

Tady můžu zase uvést příklad , co jsem řešila před několika měsíci, když jsem se dívala na firmu Paramount – to je to filmové studio, které tak trochu šlape na paty Netflixu. Paramout byl letos začátkem února poměrně vyklesaný a vypadal lákavě. Čísla vypadala dobře, ale postupně čím víc jsem do problematiky toho zábavního průmyslu zabředávala, tím víc mi to připadalo složité a neměla jsem chuť se tím dál zabývat.

Celkově totiž nekoukám na žádné seriály a film si pustím sporadicky jednou za pár měsíců, takže i když mě tahle firma na začátku zaujala, tak jsem od ní postupně upustila, protože s tímhle průmyslem nemám zkušenost v podstatě ani z toho uživatelského hlediska, z pohledu diváka.

Později jsem se dozvěděla, že do Paramountu právě v době toho poklesu zainvestoval Warren Buffett, takže by to pravděpodobně neměla být špatná investice, ale toho rozhodnutí nelutuji, protože jsem svůj čas věnovala jiným pro mě zajímavějším firmám a aktuálně po půl roce, i když to je krátká doba, tak to zatím vypadá, že jsem udělala dobře.

Za jakou cenu nakoupit?

A už jen pár posledních slov k cenám. Záměrně v článcích a videích neuvádím, za jakou cenu akcie nakoupit. Jednak je to z důvodu, že pokud si vyberete nějakou akciovou firmu na pravidelné nákupy, to znamená, že si například každý měsíc koupíte pravidelně akcie dané firmy v hodnotě 5 000 Kč, tak při pravidelných nákupech tu cenu akcie tolik nepotřebujete řešit, protože ji těmi postupnými nákupy zprůměrujete.

A pro ty z vás, kteří nakupují jednorázově, je potřeba říct, že ta správná cena pro nákup se mění s každými kvartálními výsledky, takže by uvedená cena velmi rychle nebyla aktuální a mohla by nadělat víc škody než užitku.

Obecně platí při jednorázových nákupech nenakupovat ani sebelepší firmu, když je její cena na vrcholu. A naopak se vyplatí mít danou firmu v hledáčku a počkat si na její nižší cenu.

To jsou taková dvě pravidla, která fungují opravdu za všech okolností.

Doufám, že vás tento článek inspiroval. Napište mi do komentářů, jestli vás některá z firem a nebo těch zmíněných odvětví zaujala natolik, že ji plánujete zařadit do svého výběru. Popřípadě, co je ta hlavní oblast akciových firem, které vás zajímají nejvíc.

Kamila Kudělová
Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.