AKCIE A INFLACE: 3 tipy, jak vybírat akcie, které by měla znát každá investorka

Inflace sama o sobě je ekonomický jev, který je vnímaný velmi negativně. V tomto článku není cílem přiživovat různé apokalyptické scénáře, kterých je všude plno, ale naopak ukázat světlo na konci tunelu, protože inflace v podstatě vyzdvihuje důležitost některých pravidel dlouhodobého hodnotového investování, kterých bychom se jako investorky měly držet za každé situace, ale právě v dobách vyšší inflace máme lepší možnost si to plně uvědomit.

Takže kromě souvislostí mezi akciemi a inflací se můžete těšit na 3 důležité tipy, jak vybírat akcie s inflací v zádech.

Inflace je pro většinu z nás nežádoucí z toho důvodu, že pokud máte nějaké peníze na účtu, tak kvůli inflaci neustále ztrácí na hodnotě. Inflace tak nabourává základní funkci peněz. Protože už na základní škole se učí poučka, že peníze jsou v první řadě uchovatelem hodnoty. Jenže od počátku 70. let, kdy přestaly být peníze kryté zlatem, přestaly být kvůli inflaci i uchovatelem hodnoty. A jedním z cílů investování je tak v podstatě i ochrana před inflací.

A k úspěšnému investování do akcií je potřeba znát souvislost mezi akciemi a inflací. Na první pohled to totiž může vypadat, že když následkem inflace rostou ceny všeho, tak automaticky porostou i ceny akcií a je vlastně všechno v pořádku. Ale stejně jako pro nás obyčejné spotřebitele přichází náročnější období, tak určitým výzvám musí čelit i akciové firmy.

Výzvy, kterým čelí firmy v době zvýšené inflace

Takové hlavní výzvy jsou v podstatě dvě:

Výzva č. 1

Pokud roste inflace, tak pro část akciových investorů začnou být atraktivnější protiinflační dluhopisy. Takže dochází k tomu, že se začnou investoři přelévat z akciových trhů spíše na trh s dluhopisy. A tento klesající zájem o akcie, tato klesající poptávka, pak následně způsobuje, že ceny akcií celkově klesají.

Výzva č. 2

Druhou výzvou je pak reakce Americké centrální banky FED. Ta totiž s cílem snížit inflaci začne zvyšovat úrokové sazby. Co to vlastně reálně znamená?

Zvýšení úrokových sazeb velmi výrazně ovlivňuje firmy, které mají nějaký bankovní dluh. Jednoduše řečeno, pokud má firma půjčené peníze od banky, tak zvýšení úrokových sazeb způsobí, že firma bude splácet bance více peněz právě kvůli vyšším úrokům.

Firma tak při vracení půjčených peněz zaplatí víc, v porovnání s obdobím nižší inflace a nižších úrokových sazeb. A to že firma zaplatí na svém dluhu více, je pak spojené s tím, že musí více ukrajovat ze svých zisků a když ukrajuje ze svých zisků, tak tím pádem méně zisku zbyde na akcionáře, kterým se to samozřejmě nelíbí.

Takže když to shrneme, vyšší inflace způsobí, že klesne poptávka po akciích a sníží se jejich cena. A Americká centrální banka zvýší úrokové sazby, což firmám prodraží jejich dluh, většinou sníží zisk a pokud klesá firmě zisk, tak je to důvod pro pokles ceny akcie.

V tomto platí jednoduché pravidlo a sice, že pokud úrokové sazby stoupají – ceny akcií obvykle klesají. A naopak pokud úrokové sazby klesají, ceny akcií stoupají.

Tolik k vysvětlení propojení mezi akciemi a inflací a teď se pojďme podívat na 3 praktické tipy, co je důležité zohlednit při výběru akcií v období vysoké inflace. Protože jak už jsem zmínila dříve v článku CO S PENĚZI V DOBĚ KRIZE, tak nemá smysl kalkulovat s odhadováním nejideálnějšího načasování investice, ale spíše dané situaci přizpůsobit svůj výběr akcií.

3 tipy, jak vybírat akcie:

1) Vybírat firmy s nízkým dluhem

Prvním tipem je vybírat akciové firmy s nízkým dluhem. A to z toho důvodu, že v době vysoké inflace centrální banky zvednou úrokové sazby a firmám se tím pádem zvýší výdaje na obsluhu dluhu. Ideální řešením je tedy vyhledávat akciové firmy s nízkým, nebo v ojedinělých případech s žádným dluhem.

2) Vybírat firmy s co nejvyšší marží v daném sektoru

Druhým tipem je vybírat akciové firmy, které mají v daném sektoru co nejvyšší marže. Důvod je jednoduchý: při vysoké inflaci dochází ke zdražení nákladů a čím vyšší má firma marži, tím snadněji dokáže ty zvyšující se náklady pokrýt. Ukažme si to na příkladu z praxe, protože to bude přehlednější.


Představte si 2 firmy, které obě vyrábí jogurty. Pro snadnější rozlišení si jednu firmu označíme jako Zastaralou a druhou jako Inovativní. Obě firmy prodávají své jogurty za víceméně stejnou cenu. Zastaralá firma má starší výrobní linky a dokáže vyrábět a prodávat své jogurty s marží 5%. Inovativní firma naproti tomu v ekonomicky lepších časech zainvestovala do nových výrobních linek a díky tomu je její výroba efektivnější, energeticky méně náročná a tím pádem levnější. A tato inovativní firma prodává své jogurty s 10% marží.

Přijde ale období vyšší inflace a náklady zdraží o 6%. V tomto okamžiku zastaralá firma se svojí 5% marží přestává být zisková a naopak se dostává do mínusu. Ale inovativní firma se svojí 10% marží je i po zvýšení nákladů o 6% stále v zisku. I když méně, ale díky svojí vyšší marži dokáže toto ekonomicky náročnější období zvládnout.


Jen k tomuto ještě dodám, že výše marží je smysluplné porovnávat v rámci stejných sektorů, protože při porovnání různých sektorů, například při porovnávání marží firmy na výrobu jogurtů a např. farmaceutické firmy, která vyrábí léky, tak by šlo o srovnání dvou úplně odlišných světů. Každopádně tip číslo dvě – vybírat si firmy s co největší marží.

3) Vybírat firmy s Goodwillem

Třetí tip není až tak úplně měřitelný čísly, i když s oběma předchozími tipy úzce souvisí. A tím tipem je: vybírat si firmy, které mají Goodwill. To znamená firmy, které mají určitou prestiž, renomé a ve svém oboru mají dobré jméno.

Protože tohle renomé si obvykle vybudovaly v průběhu dlouhých let na trhu a k tomu, aby dokázala firma podnikat dlouhá léta, tak musí být finančně zdravá, což znamená, že má mimo jiné vhodně nastavené marže, průběžně inovuje svoji výrobu a má jen takový dluh, jaký si může dovolit.

Současně si prestižní firma na rozdíl od svých konkurentů může dovolit v době vysoké inflace zvýšit ceny svých produktů a zákazníci si je i přesto rádi koupí. Jako příklad můžeme uvést firmy Nike, Nestlé, Coca Cola, Apple. A firma, která má renomé, se kterým souvisí právě ta zmíněná finanční stabilita, potom zase zvládne období vysoké inflace přečkat bez větších problémů.

Takže pojďme si to úplně jednoduše shrnout: V době inflace vybírat firmy 1) s co nejmenším zadlužením 2) s co nejvyšší marží a 3) firmy prestižní a s určitým renomé.

Inflace v minulosti

Závěrem k tomuto tématu dodám ještě dvě věci, které se při pohledu do minulosti neustále opakují.

Tou první věcí je, že v každé době, kdy došlo k velkému zvýšení inflace, se vždy jednalo o dočasný stav a inflace se vrátila zase k normálu.

A druhý fakt je ten, že jakmile média právě v souvislosti s inflací ale i akciemi vykreslují mimořádně černé scénáře, že takřka přichází konec světa, tak je obvykle úsvit velmi blízko.

Takže pokud si budete chtít mezi tou záplavou negativních zpráv přečíst nebo poslechnout něco konstruktivního a pozitivně laděného o akciích, tak dejte odběr tady na webu a nebo na YouTube.

Kamila Kudělová
Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.