Které firmy se pyšní tím, že je jejich značka nejhodnotnější na světě a zároveň do nich můžete investovat prostřednictvím akcií? Pokud vás zajímá žebříček 10 nejlepších, čtěte dál.
Od roku 2006 sestavuje platforma BrandZ žebříček stovky nejhodnotnějších značek na světě. Každoročně tak mezi sebou porovnává několik desítek tisíc značek z celého světa, takže konkurence je opravdu tvrdá a na ty nejvyšší příčky není snadné se dostat, natož se na nich pak v následujících letech udržet. V dnešním článku si proto představíme ty nejlepší z nejlepších.
Bude se jednat o velké zavedené akciové společnosti, které už mají za sebou desítky a v některých případech i stovky let fungování a jejich skladba je i poměrně pestrá. Takže si myslím, že spousta z vás by mohla najít vhodného kandidáta právě do svého akciového portfolia.
Několika akciovým společnostem, které tu zazní, jsem se věnovala detailněji už v předchozích článcích, odkazy na ně najdete na konci článku.
A teď už se na ně pojďme podívat.
Na desátém místě nejhodnotnějších značek na světě je aktuálně Coca Cola. Značka, kterou není potřeba detailně představovat, protože ji zná v podstatě celý svět a taky se prodává ve všech zemích světa s výjimkou tří: neseženete ji už desítky let na Kubě a v Severní Koreji a od roku 2022 ani v Rusku.
Původní recept na Coca Colu pochází už z roku 1886 od lékárníka Johna Pembertona a zajímavostí určitě je, že do roku 1904 byl součástí receptu i kokain, který byl pak na základě tlaku veřejnosti vynechán. Výtažek z koky ale stále patří mezi nezbytné ingredience, už samozřejmě bez kokainu, protože v období, kdy se výtažek z koky vypustil z receptu úplně, začala oblíbenost Coca Coly upadat.
Coca Cola šla na poprvé burzu už v roce 1919 a speciální je i tím, že se řadí mezi dividendové aristokraty, protože své akcionáře odměňuje navyšováním dividend už celkem 62 let bez přerušení jediného roku.
Devátá příčka patří společnosti MasterCard. Ta je současně druhou největší karetní společností na světě, protože globálně zpracuje celkem 24% veškerých karetních transakcí. Mnozí z vás, kteří se díváte, máte pravděpodobně v peněžence také jejich kreditní kartu.
Systém MasterCard původně vyvinul Michael Phillips, který pracoval jako viceprezident Bank of California a penězi se zabýval i jako prezident nadace Point, která udělovala granty a rozdělovala peníze. Pozoruhodné je, že Michael Phillips sepsal na základě svých zkušeností a úspěchů MasterCard malou knížečku s názvem Sedm zákonů peněz. Tam shrnuje svůj pohled na peníze a to jak stručně a fakticky, tak se překvapivě zabývá i určitou rovinou pocitů.
Každopádně zpět k MasterCard – společnost byla založená v roce 1966, akcie se obchodují od roku 2006, takže už je k dispozici slušná řádka historických informací a čísel. A i přes svoje stáří a velikost se MasterCard řadí díky svým finančním výsledkům mezi rostoucí akciové společnosti.
Osmé místo si získala značka Louis Vuitton. Mezi ostatními úspěšnými značkami v seznamu těch nejhodnotnějších je to celkem raritka, protože Louis Vuitton není americká společnost, tak jako většina ostatních, ale jedná se o francouzský luxusní módní dům.
Jeho historie sahá až do roku 1854, kdy jako první přišel s plátěnými kufry s rovným víkem, které se daly skládat na sebe a byly navíc mnohem lehčí. Před Louis Vuittonem totiž kufry mívaly zaoblená víka kvůli odtoku vody, takže se nedaly moc dobře skládat na sebe a vzhledem k použitým materiálům byla manipulace s nimi poměrně těžká. Až později v průběhu let pak Louis Vuitton rozšířil svůj sortiment o další luxusní zboží jako tašky, boty, oblečení, parfémy nebo šperky.
Louis Vuitton je aktuálně jednou z dceřiných společností akciové firmy LVMH, zkratka vznikla spojením počátečních písmen značek Louis Vuitton, šampaňského Moët a koňaků Hennessy. Celkem patří pod LVMH na 75 prestižních značek, mezi kterými je i Tiffany & Co., Christian Dior, Fendi, Stella McCartney, Kenzo a Sephora, přičemž historie nejstarší značky sahá až do roku 1593. Na burzu šly akcie v roce 1987.
Pokud chcete do akciového investování nahlédnout detailněji, mrkněte na nabídku kurzů dole v popisku pod videem.
Sedmé místo obsadila společnost Tencent. Čínský nadnárodní technologický konglomerát, který se na základě svých tržeb řadí mezi jednu z nejvýdělečnějších multimediálních společností. A současně jde také o jednoho z největších světových prodejců videoher. Tencent byl založen v roce 1998 a jeho akcie se začaly poprvé obchodovat v roce 2004.
Ocenění Tencentu na základě tržní kapitalizace se v roce 2021 blížilo 1 bilionu USD, ovšem vzhledem k politickým a hospodářským událostem v Číně následně došlo k výraznému propadu a odlivu investorů.
Čínský akciový trh je poměrně specifický a za mě není úplně lákavý, ale čínská vláda se aktuálně snaží přízeň investorů získávat zpět, tak se necháme překvapit, jestli se i akcie Tencentu dostanou zpátky na výsluní.
Na šestém místě je Visa. Pokud byla u Mastercard řeč o dvojce na trhu s podílem provedených transakcí 24%, tak u Visy se jedná už o jedničku na trhu, která globálně zpracuje 39% veškerých karetních transakcí. Visa byla založena v roce 1958 a její akcie se začaly veřejně obchodovat od roku 2008. I Visa se stejně jako Mastercard řadí díky svým finančním výsledkům stále mezi rostoucí společnosti.
Zajímavostí je, že všechny transakce Visy po celém světě jsou zpracovávány prostřednictvím pouhých čtyř datových center. Ta se nachází ve Virginii, Coloradu, v Londýně a Singapuru a jsou silně zabezpečena proti přírodním katastrofám, kriminalitě a terorismu. V případě potřeby mohou fungovat nezávisle na sobě i na externích službách a dokážou zpracovat v jednom okamžiku současně až 30 000 transakcí nebo až 100 miliard výpočtů za každou sekundu.
Páté místo obsadil restaurační řetězec McDonald’s. Na počátku této značky stáli bratři McDonaldové, kteří svůj první burger prodali v roce 1940, ale pravý rozmach této společnosti přišel až v padesátých letech poté, co firmu převzal Ray Kroc, což byl shodou okolností syn českých migrantů.
Přestože se McDonald’s pohybuje ve velmi silně konkurenčním prostředí, tak se mu daří už desítky let svoji značku od ostatních odlišovat. Jednu z jeho konkurenčních výhod oproti klasickým restauracím pojmenoval i Zdeněk Pohlreich – a sice, že McDonald’s nabízí svým zákazníkům jistotu v tom, že na rozdíl od často i lepší restaurace se můžete spolehnout, že jídlo, které si v McDonald’s objednáte, bude vždycky chutnat úplně stejně jako minule.
Druhou superschopností McDonald’s je pak určitě to, že se dokáže v průběhu času měnit a přizpůsobovat době a přáním svých zákazníků.
Poprvé bylo možné koupit si akcie McDonald’s v roce 1965 a jako bonus se McDonald’s také řadí k dividendovým aristokratům, protože svoji první dividendu vyplatil už v roce 1976 a od té doby ji každoročně zvyšuje.
Čtvrtá příčka patří Amazonu – jednomu z největších internetových prodejců na světě. Jeho počátky fungování od roku 1994 se pojí současně s počátky samotného internetu. Zakladatel Amazonu Jeff Bezos je proto považován svým způsobem za vizionáře, který se mimo jiné snaží uvést do běžného života doručování zásilek prostřednictvím dronů.
Tato vize ho stála už víc než dvě miliardy dolarů a zatím je služba doručení dronem dostupná ve dvou městech v Kalifornii a Texasu, kde získal Amazon povolení drony používat.
Přestože se tak Amazon snaží svým zákazníkům internetové nakupování maximálně zjednodušit a zpříjemnit, tak má tato snaha podle dokumentu BBC i svoji odvrácenou stranu, kdy jsou zaměstnanci Amazonu údajně vystavováni místy až otrockým pracovním podmínkám.
Ty mají spočívat v maximálním tlaku na výkon – jako například měření času u skenováním zboží ve skladu na sekundy a nastavování přísných individuálních kvót, trestné body za vybírání volna, nebo povinnost držet se při chůzi po schodech zábradlí.
Bez ohledu na to, zda jsou pracovní podmínky Amazonu ještě v mezích etiky a nebo už za hranou, tak faktem každopádně je, že u něj dochází k jedné z největších fluktuací zaměstnanců na světě.
Tady mě docela zajímá váš názor, jestli vás podobné informace o akciové firmě dokážou odradit od investice, a nebo jestli to je třeba něco, co v rámci výběru investice vůbec neřešíte.
A dostáváme se na příčky vítězů. Třetí místo ovládl Microsoft Billa Gatese. Americká nadnárodní technologická společnost, která byla založená v roce 1975 a čítá mnohá prvenství například na poli operačních systémů pro domácí počítače, kancelářských programů nebo v posledních letech také v herním průmyslu.
Microsoft od začátku svého fungování výrazně diverzifikoval svoji nabídku produktů a služeb a provedl mnoho akvizic, které velmi dobře zapadají do jeho podnikání. Dnes tak pod Microsoft patří například i Skype, LinkedIn nebo Activision Blizzard.
Microsoft se začal veřejně obchodovat na burze v roce 1986 a od té doby údajně jeho akcie dokázaly udělat minimálně ze tří zaměstnanců dolarové miliardáře a z dalších 12 000 milionáře.
Další zajímavostí pak je, že Microsoft bývá zařazován mezi nejekologičtější firmy na světě. Investuje totiž obrovské částky do obnovitelných energií, které využívá k zajištění vlastního fungování a k naplnění ambice být do konce roku 2030 uhlíkově neutrální a celosvětově pak investuje také do fondů a organizací, které dál pracují na snižování uhlíkové stopy.
Stříbrnou příčku nejhodnotnějších značek světa obsadil Google – technologická společnost, která existuje od roku 1998 a zaujímá v mnoha oblastech, kterým se věnuje, dominantní pozici na trhu. Google vyhledávač a YouTube jsou prakticky dvě nejnavštěvovanější stránky na světě a hojně využívané jsou následně i jeho Gmail, Google mapy, operační systémy Android nebo Google překladač.
Název Google měl vzniknout v podstatě jako překlep původně zamýšleného názvu Googol, což představuje obrovské číslo, které by se napsalo jako 10100 nebo jako jednička následovaná 100 nulami.
Tento původní pojem tak měl naznačovat, že je vyhledávač určený k poskytování velkého množství informací.
Se založením Google se pak pojí poměrně typický příběh legendárních firem, kdy na počátku Googlu stáli dva doktorandi se Stanfordu, kteří začínali s programováním ve vypůjčené garáži svojí známé.
Podíl v Googlu je možné koupit prostřednictvím akcií jeho mateřské společnosti Alphabet a veřejně se obchodují od roku 2004.
Prvenství mezi nejhodnotnějšími značkami světa si získal Apple – technologická společnost, za jejíž produkty s nakousnutým jablkem v logu jsou zákazníci ochotní platit prémiové ceny. Její historie se datuje od roku 1976, kdy na počátku stálo trio Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayn. Málokdo už ví, že se jejich cesty v 80. letech rozešly a Steve Jobs si založil svoji vlastní společnost NeXT a Steve Wozniak odešel pracovat do jiných podniků.
Při pohledu zpátky tak hvězda Applu rozhodně nestoupala lineárně, protože v 90. letech Apple ztratil značný podíl na trhu a ocitl se v podstatě týdny před bankrotem. Nastalou situaci se firmě jako takové podařilo vyřešit velmi elegantním a efektivním způsobem, když koupila společnost NeXT a přivedla tak zpět Steva Jobse.
Ten v příštím desetiletí vrátil Apple postupně zpátky k ziskovosti díky uvedení zařízení iMac, iPod, iPhone a iPad a otevření maloobchodního řetězce Apple Store. Právě díky těmto krokům se stal Apple v roce 2011 poprvé nejhodnotnější značkou světa a po čtyřleté dominanci na tomto místě nahradil Google.
Akcie Applu se obchodují od roku 1980 a v současnosti je Apple navíc i firmou s největší tržní kapitalizací na světě.
Tolik k dnešnímu žebříčku nejhodnotnějších značek světa, u kterých si můžete koupit podíl ve firmě prostřednictvím jejich akcií. Pokud se vám článek líbil, nenechte si ujít ani ten příští a zapněte si odběr ZDE (na konci stránky).
A tady je ještě slibovaný seznam minulých článků a videí, které se více věnují akciovým firmám z žebříčku nejhodnotnějších značek:
Coca Cola: KOFOLA vs. COCA COLA: Která akcie je lepší investicí? (video)
MasterCard: SEDM ZÁKONŮ PENĚZ od Michaela Phillipse – muže, který vyvinul systém MasterCard. (článek)
Amazon / Microsoft / Alphabet / Apple: JSOU TECHNOLOGICKÉ AKCIE DRAHÉ? (článek)
Apple: APPLE PŘEDSTAVIL NOVÉ REVOLUČNÍ BRÝLE VISION PRO (video)