Co udělali Češi v roce 2024 pro svoji finanční nezávislost? Zlepšují se naše investiční návyky v porovnání s předchozími lety? Zaostáváme v mezinárodním srovnání? A Jak jsou na tom s investováním české ženy? Na následujících řádcích nás čeká zajímavá sonda do české společnosti. Uvidíte, jak si vedeme při investování a v některých bodech se můžete klidně nechat inspirovat. Tak určitě čtěte dál.
Na konci loňského roku pokořili Češi další metu, když objem zainvestovaných peněz překonal poprvé hranici tří bilionů korun. To je pro představu částka, která by kompletně pokryla výdaje na hospodaření České republiky na rok a čtvrt. Proto stojí za to podívat se, mezi jaké procento Čechů se investice v této hodnotě dělí, co je jejich hlavní motivace a jak k investování celkově přistupují.
Pro tyto účely si nechala Asociace pro kapitálový trh aktuálně zpracovat poměrně rozsáhlý průzkum, z kterého budeme v tomto článku vycházet. A druhým zdrojem dat pak bude broker XTB, který mi dal exkluzivně k dispozici jejich nejčerstvější statistiky ohledně žen investujících prostřednictvím jejich platformy. Pojďme se proto zaměřit na to, co nejzajímavějšího se dá z těch statistických čísel o investujících Češkách a Češích vyčíst.
Podle asociace pro kapitálový trh aktuálně v Česku investuje 41% dospělé populace. To je poměrně pozitivní zpráva, protože to v meziročním srovnání představuje nárůst o dva procentní body. Zájem o investování se tak vyvíjí správným směrem, ale zdaleka to není tak dobré číslo, abychom se jím nechali uchlácholit.
U těch 41% je totiž řeč o investování do všech investičních nástrojů dohromady. Pokud nás budou zajímat jen akcie, tak už se bavíme přibližně o nějakých 12% populace. Když to srovnáme s USA, kde jen do akcií aktuálně investuje 62% dospělé populace, tak máme vážně pořád co dohánět.
Ale zůstaňme u pozitivního náhledu na věc, protože meziročně výrazně ubylo lidí, kteří v průzkumu zaškrtli možnost „Nikdy jsem neinvestoval a ani se nechystám začít“. A zatímco v roce 2023 jich bylo 37%, loni už jich bylo 30%. Překvapením určitě nebude, že nejčastěji zastoupenou skupinou v tomto přístupu jsou lidé ve věku 55+.
Tohle je obecně běžný jev, že s přibývajícím věkem klesá zájem učit se nové věci, ale pokud je v tomto věku i někdo z vás, kdo se právě díváte, tak byste měli vědět, že německá akciová legenda Beate Sander, které Němci přezdívali „burzovní babča“ začala do akcií investovat ve svých 59 letech a přesto dokázala svých počátečních 30 000 EUR přetavit v miliony EUR. Článek o jejím příběhu a investiční strategii si můžete přečíst ZDE.
Ale zpátky k tématu, stejně jako loni klesl počet těch, kteří investování rezolutně odmítali, tak se také zvýšil počet těch, kteří uvažují, že začnou. Tady se bilance zvýšila z 23% na 29% a nejpočetnější skupinu tvoří lidé ve věku 18 – 24 let.
Ať už se řadíte do této kategorie svým věkem a nebo díky tomu, že máte otevřenou mysl, tak pokud se chcete dozvědět víc o investování do akcií, tak bych Vás ráda pozvala, mrkněte na nabídku kurzů a materiálů volně ke stažení v rámci projektu Úspěšná investorka ZDE. Věřím, že vás informace z nich dokážou posunout blíž k vašemu cíli.
Pokud chcete v něčem dosáhnout úspěchu, tak je často nutné vytrvat a k tomu nezbytně potřebujete silnou motivaci. Stejně to funguje i v investování, takže pokud potřebujete inspiraci, abyste se dokázali soustředit na dlouhodobý horizont, možná si vyberete některou z následujících možností, kterou nejčastěji uváděli ostatní.
První místo obsadilo zajištění na stáří, s dodatkem, že oslovení lidé nevěří, že se o ně postará stát. Hned v závěsu pak byla ambice zajistit si i ve vyšším věku aktivní životní styl. Důvod zajištění na stáří vídám ze zkušenosti velmi často i u svých klientek a klientů. Spojovacím prvkem je za mě snaha o soběstačnost a důležité uvědomění, že by se člověk neměl spoléhat na to, že se o něj postará někdo jiný.
Někteří lidé jsou uvědomělejší sami od sebe, to je ta lepší varianta. Jiní na to přijdou více nepříjemným způsobem. Už jsem vyslechla několik příběhů o tom, jak ženy žily v představě, že se o ně postará manžel, který jim to třeba i sám slíbil a pak přišel rozvod a střet s realitou.
Další silnou motivací bývá snaha zajistit budoucnost svých dětí, kdy chtějí rodiče svým dětem finančně ulehčit start do samostatného života, nebo našetřit peníze na jejich vzdělání. Prakticky jsme tak ale pořád u vlastního zajištění na stáří.
Další čistě pragmatická motivace k investování, kterou lidé uváděli, je nenechat peníze ležet ladem na účtu na pospas inflaci.
Hned v závěsu se umístila touha pořídit si vlastní nemovitost, nebo si koupit jinou dražší věc.
A jedním z častých důvodů bylo také to, že je v dnešní době investování dostupnější než kdy dřív, tak proč stát stranou. Schválně, podělte se v komentářích, jestli zapadáte do tohoto žebříčku většinové populace, nebo vás motivuje ještě něco úplně jiného?
A než se přesuneme k číslům, která se věnují konkrétně ženám, tak si uděláme ještě jednu malou zastávku a trochu se pověnujeme investiční strategii. Dalším výrazným zjištěním totiž bylo, že celých 62% dotázaných Čechů investuje pravidelně a to buď na měsíční bázi, kvartálně nebo jednou za rok.
Tato skutečnost souvisí jednak s rostoucí oblibou pasivních fondů, ale také s tím, že pravidelné investování je v porovnání s nárazovým investováním časově i psychicky méně náročné. Člověk má jednoduše dopředu stanovený plán, kterého se drží. Neřeší dilema, jestli nakoupit za aktuální cenu, nebo ještě vyčkávat. Někdo pak u pravidelného investování oceňuje i skutečnost, že díky tomu pevně stanovenému plánu odpadá pokušení utratit peníze za něco úplně jiného.
Abychom byli ale fér i vůči nárazovému investování, tak to sice vyžaduje více pozornosti a více času, ale na druhou stranu má potenciál většího zhodnocení.
Teď už se ale pojďme soustředit na to, jak vypadají statistická čísla u žen investorek. Investiční aplikace XTB má víc než jeden milion klientů napříč mnoha zeměmi v rámci Evropy i mimo ni. Díky tomu máme k dispozici docela slušný vzorek uživatelů a můžeme se podívat na to, jak se vlastně chovají české investorky v porovnání s investující ženami v zahraničí.
Co se týče procentuálního zastoupení žen, tak tady jsou na tom Češky podobně jako Francouzky, Němky, Italky nebo Španělky, protože podíl žen, investujících přes XTB, se v těchto zemích pohybuje okolo osmi procent. Nižší podíl investujících žen už se ukazuje pouze na Slovensku, kde investuje necelých 7% žen. Takže osm procent není moc a nalijme si čistého vína, nestačí to.
Překvapením jsou pak za mě země, kde je naopak podíl investujících žen nejvyšší – sem se řadí země Blízkého východu s 20% a na špici je pak Rumunsko s 21%. Ukazuje se tak, že jak u nás v Česku, tak ve spoustě dalších evropských zemí není investování u žen prioritou.
Tohle tak trochu odráží i skutečnost, že pokud napíšete slovo investorka ve Wordu, tak vám ho Word podtrhne červeně jako chybu. A v této spojitosti určitě stojí za zmínku dámský investiční klub, který si v 90. letech v Americe založily dámy z Beardstownu (více o nich v článku ZDE).
Ty se totiž staly postupem času tak populární, že se v době jejich největší slávy dokonce v Americe otočil poměr investujících mužů a žen tak, že tehdy investovalo 47% žen a 44% mužů. Což tehdy v těch 90. letech dělalo v rámci celé populace průměr 45% investujících lidí. Před 30 lety. A my v Česku nejsme dnes ještě ani na této úrovni. Takže čeká nás ještě dlouhá cesta.
A než se přesuneme k žebříčku ETFek a akcií, do kterých investovaly Češky v loňském roce nejčastěji, tak zajímavým číslem je i průměrný věk investujících žen.
Ten se v jednotlivých zemích pohybuje mezi 34-47 lety a konkrétně u Češek vychází průměrný věk na 44 let.
Tohle potvrzují i moje aktuální statistiky mých klientek, že okolo tohoto věku mají ženy opravdu nejsilnější motivaci investovat. Obvykle už mají jasnou představu, co od života chtějí a investování vnímají jako cestu, která jim k tomu buď může dopomoct, a nebo která jim dokáže zachovat ten životní standard, který už mají a kterého se ani v důchodu nechtějí vzdát.
Dalším obrovským hnacím prvkem jsou pak samozřejmě děti – jednak zajištění financí na jejich vzdělání, nebo k usnadnění startu do života, což tady už zaznělo, ale z vlastní praxe u žen pozoruji ještě jednu velmi silnou ambici a tou je naučit se investovat proto, aby tuhle dovednost dokázaly svým dětem předat.
Na podzim mi jedna absolventka kurzu s hrdostí vyprávěla, jak za ní přišel její 16 letý syn, řešili společně dárky a syn jí řekl: „Mami, vyber mi k Vánocům nějakou akcii.“ A tahle snaha vybavit svoje děti investičním mindsetem je za mě naprosto klíčová, protože na rozdíl od nějaké jednorázové částky je dokáže bezpečně zaopatřit na celý život.
Proto mi připadá super, že XTB kromě klasických služeb brokera nabízí svým klientům zdarma i rozsáhlé množství vzdělávacích materiálů formou článků, edukačních videí a ebooků. Takže určitě mrkněte na jejich sekci vzdělávání ZDE. A mimochodem na tvorbě jednoho nového videokurzu aktuálně spolupracujeme. Ten bude pak taky volně ke stažení a včas se dozvíte, až bude venku – stačí zakliknout odběr novinek ZDE (na konci stránky).
Na závěr se ještě pro inspiraci podíváme, do jakých ETFek a akcií české investorky investovaly loni nejčastěji. Máme k dispozici první tři místa a nejdřív nás budou zajímat ETFka.
Tady asi nebude žádným překvapením, že na prvním místě je ETFko sledující americký index S&P 500. Na druhém místě pak ETFko sledující index největších a středně velkých firem na indickém trhu a do třetice tu pak máme ještě jedno indexové ETF, které sleduje americký technologický NASDAQ.
Všechna tři ETFka jsou distribuční, to znamená, že vyplácí dividendy a když bych to měla nějak zhodnotit, tak to, že si české investorky vybíraly nejčastěji indexová ETFka, považuji za rozumný krok, protože to je z hlediska výkonnosti a poplatků obvykle lepší volba než třeba ETFka, u kterých se jedná o aktivně spravované fondy.
A pak tu máme konkrétní akciové firmy.
Na prvním místě se umístil ČEZ, což taky není velkým překvapením, přece jen je to jedna z nejznámějších českých akciových společností a píše se o ní ve zprávách asi nejvíc. Ale nemyslím si, že by zrovna energetika patřila k nejatraktivnějším oblastem, kterými by se chtěly ženy v rámci investování zabývat.
Beru to jednak ze svojí vlastní perspektivy, kdy investuji opravdu jen do akcií, které mě zajímají a o kterých jsem ochotná se dozvědět co nejvíc informací, ale také z hovorů s ženami, se kterými spolupracuji a za tu dobu ještě žádná z nich neprojevila vášeň pro jaderné elektrárny a fotovoltaiky.
Podobně mi to připadá i u druhého místa, na kterém se umístila NVIDIA. Tady bych to připisovala taky spíše nějakému trendu, protože NVIDIA přece jen dostávala v posledním roce v médiích celosvětově hodně prostoru a potvrzuje to i skutečnost, že se objevila na jednom z prvních tří míst v podstatě ve všech analyzovaných zemích, v rámci těch statistik, které mám k dispozici.
NVIDII jsem třeba řešila s klientkou, která pracovala v IT, takže tam určitě zájem o takovouto firmu dává smysl, ale zase pokud třeba i vás NVIDIA láká jenom kvůli tomu, že se o ní píše, tak si myslím, že jen tenhle samotný důvod nestačí.
A třetí místo patří New York Community Bancorp, která se na konci loňského roku stihla přejmenovat na Flagstar Financial. Tady je řeč o bankovním sektoru a to už je podle mě oblast, která může být pro ženy atraktivnější.
Když to shrneme, tak v otázce investování určitě máme jako Češi pořád na čem pracovat. Mně se docela líbí přirovnání k recyklování a třídění odpadu. Před x lety u nás v Česku připadalo spoustě lidem třídění odpadu a neházení všeho do jedné popelnice jako něco mimořádného, možná trochu obtěžujícího a mnoho lidí si ani nepřipouštělo, že by to bylo potřeba.
Takže pravděpodobně potřebujeme ještě čas, aby se i u nás stalo investování normální běžnou součástí finanční gramotnosti.
Samo se to ale nestane, takže pánové, mluvte se svými ženami o investování a ženy, nadhoďte tohle téma častěji mezi svými kamarádkami. Protože kromě toho, že má investování pozitivní vliv na vaši finanční budoucnost, tak věřte, že vás může i bavit a být docela důležitým prvkem seberozvoje.
Pokud se vám tento článek líbil, budete skvělí, když ho podpoříte sdílením. Já se s vámi pro dnešek loučím, děkuji vám za pozornost a budu se těšit zase příště.