META (FACEBOOK) +20%: JAK POZNAT INVESTIČNÍ PŘÍLEŽITOST

Dnes se zaměříme na to, jak poznat investiční příležitost. Podle jakých bodů odlišit, kdy nějaká akcie upadá v nemilost investorů právem a kdy je naopak pokles ceny jen přehnanou reakcí. Ukážeme si to na konkrétním příkladu akcií Mety, nebo bývalého Facebooku chcete-li, protože ten o sobě dal vědět začátkem února, když si připsal jeden speciální rekord, ale hlavně svým investorům vydělal v poslední době zajímavé peníze.

Každopádně tento příklad by Vám měl posloužit i u dalších akciových příležitostí.

1. února 2024 jsme mohli být svědky unikátního úkazu, kdy cena akcií Mety vyskočila během jediného dne o 20%. Už tak nemalá tržní kapitalizace Mety díky tomu vzrostla o dalších 197 miliard dolarů, což je největší jednodenní skok na jedné akcii v historii.

Stalo se tak po zveřejnění velmi pozitivních výsledků za 4. kvartál a celý rok 2023. A cože bylo hlavním důvodem takovéto euforie? Důvodů bylo vlastně víc:


    Meta navýšila své tržby mezikvartálně o +25% a meziročně o +15%.

    Čistý zisk vzrostl meziročně o +68%.

    Navýšili počet aktivních uživatelů o +8%.

    Meta ohlásila další plán zpětného odkupu akcií.

    A poprvé v historii se chystá vyplácet kvartálně dividendy.


    To, že se cena akcií Mety sveze po výsledcích na tak obrovské vlně euforie, se čekat nedalo. Protože to je nevypočitatelná věc, možná jste si už taky všimli toho, že po dobrých výsledcích někdy cena akcií klesne, nebo naopak po špatných výsledcích cena akcií stoupne.

    Co se ale čekat dalo, je, že se cena akcií Mety jednoho dne vrátí ze svého podhodnocení zpátky na svoji férovou cenu. Trvalo jí to přibližně dva roky, ale je zpět a díky tomu potěšila mnohé své investory, včetně mě.

    Tahle investiční příležitost už je sice pryč, dnes je Meta zpátky mírně nadhodnocená, takže její nákup za mě v tuto chvíli nedává smysl, ale vzhledem k tomu, že jsem Metu sledovala takto z první řady, tak se pojďme zpětně podívat na to, jak takovou situaci, která nastala před přibližně dvěma lety, poznat. Podle čeho poznat podobnou akciovou příležitost. Toto je mimo jiné věc, kterou se ještě do větších detailů dozvíte v novém akciovém kurzu Cesta úspěšné investorky.

    1. Příliš negativní sentiment

    Prvním bodem, který se dá u podobných akciových příležitostí pozorovat, je až příliš negativní sentiment, který okolo dané akciové firmy zavládne. Tohle sice není věc, která by se dala přesně změřit nebo vyčíslit, ale přesto je poměrně evidentní.

    Meta byla odepisovaná jako firma, která má to nejlepší už za sebou.  A vůči metaversu, do kterého před dvěma lety Meta začala investovat obrovské částky, byli investoři skeptičtí a nedůvěřiví.

    Toho, že je negativní sentiment okolo nějaké akciové firmy až příliš negativní, si můžete všimnout především v různých analýzách, ve kterých se dočtete obvykle jen neutrální nebo negativní výhledy a k tomu nemalý výčet možností, co všechno by se ještě mohlo do budoucna pokazit. To, že je ten zmiňovaný negativní sentiment až příliš negativní pak naznačovala další čísla. Pojďme si říct ta hlavní.

    2. Rentabilita vlastního kapitálu

    Takovým prvním a mým velmi oblíbeným ukazatelem je rentabilita vlastního kapitálu. Ta se u Mety pohybovala dlouhodobě průměrně okolo 25%, a v roce 2022 v době těch v uvozovkách nejhorších výsledků, se dostala na 17%, což je stále velmi dobrá nadprůměrná hodnota. Takže i v době, kdy byla Meta odepisovaná jako outsider, její rentabilita vlastního kapitálu vycházela víc než uspokojivě.

    3. Tržby

    Dalším bodem jsou tržby. Svého zase v uvozovkách nejhoršího výsledku v otázce tržeb dosáhla Meta během roku 2022, kdy vykázala o -1% nižší tržby než v roce 2021. Nutno dodat, že v roce 2021 se tržby zvýšily meziročně o +37%, takže dosáhnout v následujícím roce 2022 v podstatě více méně stejného výsledku jako v rekordním roce, je pořád poměrně dobrý výsledek. Navíc v situaci, kdy se jedná o takto velkou firmu.

    Takže pokud se v tržbách nekonají dramatické poklesy, tak to zas tak špatné nebude.

    4. Čistý zisk

    A pozornost si před těmi dvěma lety zasloužil samozřejmě také čistý zisk. Tam to na první pohled opravdu nevypadalo pěkně, protože celkově za rok 2022 klesl čistý zisk Mety o -41%. Bez kontextu je tohle opravdu problém. Ovšem v tomto případě měl pokles toho čistého zisku dva jasné důvody.

    Tím prvním byly obrovské investice do už zmiňovaného metaversu a celkově do vývoje a inovací. To už v průběhu přinášelo svoje ovoce, protože Metě se dařilo docela skokově vylepšovat dosahy a zacílení svých reklam a zajistit si tak spokojené platící zákazníky.

    A druhým důvodem bylo, že Meta do konce roku 2022 propustila v rámci zvýšení svojí efektivity na 11 000 zaměstnanců. S čímž se krátkodobě pojily obrovské výdaje, protože všem takto propuštěným zaměstnancům bylo garantováno minimálně 4 měsíční odstupné, které se navíc s délkou odpracovaných let ještě zvyšovalo.

    Takže jak samotná investice do výzkumu a vývoje, tak snížení počtu zaměstnanců sice krátkodobě odčerpávalo spoustu peněz, které by jinak připadaly do čistého zisku, ale z dlouhodobého hlediska jde o kroky, které firmu posouvají dopředu, zvyšují její konkurenceschopnost a tudíž zpátky i ziskovost.

    5. Dlouhodobý dluh

    Když ještě zůstaneme u čísel, tak takovým dalším větším znakem toho, že na tom Meta nebyla tak moc zle, jak se psalo, byl její dlouhodobý dluh. Ten se držel stabilně dost při zemi a tvořil 10% versus 90% vlastního kapitálu. A při porovnání s čistým ziskem byla Meta schopná splatit svůj dlouhodobý dluh i s tím nižším ziskem v roce 2022 během jednoho jediného roku.

    6. Příběh

    A posledním bodem je příběh. Pokud se na firmu podíváte z nadhledu na její příběh, na to, co má za sebou a kam směřuje, tak pokud se ten příběh nekazí, není důvod firmu odepisovat. Což byl případ i Mety, která v době, kdy byla označovaná za outsidera byla pořád celosvětovým lídrem v oblasti sociálních sítí. Tím, že měla pod sebou Facebook, Instagram, WhatsApp a přibyl k nim ještě Threads, měla Meta – a pořád má v porovnání s dalšími jednotlivými sociálními sítěmi – velmi výhodnou vedoucí pozici, kterou není snadné jen tak narušit.

    Takže když si to shrneme, tak jakmile se sejde okolo nějaké akciové firmy výrazně negativní sentiment, který způsobí, že cena jejích akcií jde rapidně dolů a současně zůstávají na dobré úrovni rentabilita vlastního kapitálu, tržby, čistý zisk a dlouhodobý dluh, příběh se nekazí a pokračuje dál, tak ve chvíli, kdy se všichni ostatní bojí a vy máte oči otevřené, nezbývá než jít si pro svoji investiční příležitost.

    Kamila Kudělová
    Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.