V tomto článku si představíme top pět vybraných akcií pro rok 2023, které by mohly zaujmout speciálně ženy, protože v souvislosti s akciemi se takřka všude mluví dokola jen o technologiích, průmyslu a těžbě kovů.
Ale my se dnes podíváme na firmy, které vyrábí čokoládu, kosmetiku, na platformu, která umožňuje nejrůznějším hand made tvůrcům být vidět, pak na firmu s prémiovým sortimentem každodenní spotřeby a na závěr si dáme přehlídku luxusu.
Tohle vše, aby bylo vidět, že svět akciového investování je mnohem pestřejší a zajímavější, než se může aktuálně zdát.
Hershey’s je americká nadnárodní společnost a jeden z největších výrobců čokolády na světě. Vyrábí také sušenky, preclíky a další pečené sladkosti a pochoutky. Hershey’s je velmi oblíbená čokoláda, která se prodává po celých Spojených státech a ve víc než 60 zemích po celém světě.
Společnost byla založena v roce 1894, takže se dá mluvit o firmě s určitým renomé i finanční stabilitou, která už úspěšně přežila dvě světové války i několik období vysoké inflace a recesí.
Své zaměření pro dlouhodobý byznys projevil zakladatel Milton S. Hershey už když Hershey’s zakládal, protože předtím už vlastnil úspěšnou společnost na výrobu karamelových bonbónů. Jakmile poprvé na světové výstavě viděl stroje na výrobu čokolády, tak svoji firmu s karamelovými bonbóny prodal za 1 milion dolarů – což v přepočtu na dnešní peníze bylo zhruba 32 milionů dolarů.
A tento prodej odůvodnil argumentem: „Karamely jsou jen módní záležitostí, ale čokoláda je trvalá věc.“
Estée Lauder je americká nadnárodní kosmetická společnost, výrobce a prodejce produktů pro líčení, péči o pleť, vůně a vlasy. Je to druhá největší kosmetická společnost na světě po L’Oréal. Společnost vlastní rozmanité portfolio značek, včetně Clinique, Tom Ford Beauty, Bobbi Brown Cosmetics a mnoha dalších.
Společnost založila v roce 1946 Estée Lauder se svým manželem, kdy začínali s výrobou svých prvních čtyř produktů: čisticí olej, pleťové mléko, vyživující krém a balíček krémů a postupně rozšiřovali portfolio svých produktů v Americe i po celém světě.
Společnost za svoji existenci spolupracovala už s obrovským počtem zvučných jmen ze světa módy i celebrit: výběrem třeba Tommy Hilfiger, Gwyneth Paltrow nebo Kendall Jenner.
Firma je navíc aktivní i ve společenských otázkách. Před dvaceti lety například přišli s kampaní na prevenci rakoviny prsu. Jako symbol této kampaně vytvořili dnes už známou růžovou stužku a této osvětě se věnují každoročně. Mimoto společnost vydává nemalé částky na ekologické výzkumy.
Etsy je americká e-commerce společnost zaměřená na ručně vyráběné nebo vintage výrobky a řemeslné potřeby. V nabídce je široká škála kategorií, včetně šperků, tašek, oděvů, bytových dekorací a nábytku, hraček, umění atd. Etsy tak představuje online verzi řemeslných trhů a poskytuje prodejcům prostor pro nabízení jejich výrobků. Dal by se tak přirovnat k české platformě Fler, která funguje na podobném principu.
Na konci roku 2021 propojila společnost Etsy na svém tržišti 7,5 milionu prodejců s 96,3 miliony kupujících a v nabídce bylo více než 120 milionů položek.
Etsy je jednou ze společností, které velmi nahrála celá situace okolo koronaviru, protože se jednak svezla na vlně online nákupů, ale současně díky tomu, že nabízí výrobky relativně menších tvůrců, kteří obvykle využívají lokální dodavatele materiálů pro své výrobky, tak se tito malí tvůrci a pak celkově ani Etsy nepotýkali s výpadkem zboží. Což byl problém spousty jiných společností, kvůli přerušeným dodavatelským řetězcům.
Procter and Gamble je americká nadnárodní korporace spotřebního zboží založená v roce 1837 Williamem Procterem a Jamesem Gamblem. Nabízí širokou škálu produktů pro osobní péči, hygienické produkty, pracích prášků a produktů pro domácnost.
Myslím, že jakmile si přečtete seznam jejich značek, tak bude spíše rarita, pokud od nich doma nic nemáte. Tady je výčet těch nejznámějších značek – pouze těch, které se prodávají v Česku:
Pampers, Ariel, Lenor, Braun, Gillette, Aussie, Head and shoulders, Old Spice, Pantene, Ambipur, Jar, Mr. Proper, Always, Tampax, Naturella, Oral B, Blend a dent, Nasivin, Vigantol.
Na sortimentu Procteru and Gamble je pro investory mimořádně výhodné to, že jde o produkty, které lidé potřebují za všech okolností, protože se jedná o tu úplně nejzákladnější hygienu – pořád si budete mýt vlasy, většina mužů si bude pořád holit vousy, budete potřebovat vyprat prádlo, vyčistit si zuby a děti budou pořád potřebovat plenky.
Samozřejmě, dá se argumentovat tím, že se mohou lidé uchýlit od těchto prémiových značek k levnějším variantám, ale finanční výkazy Procteru and Gamble naznačují, že si umí jejich marketéři své zákazníky udržet a dokonce získávat stále nové.
Přímým konkurentem Procteru and Gamble je u nás Henkel – německá firma, která má také velmi známé značky jako Persil, Schwarzkopf, Ceresit, Taft, Bref, Silan, Pur, Fa. Takže rozhodně mají pod sebou také spoustu známých značek, ale když porovnáte mezi sebou finanční výsledky Procteru a Henkelu, tak je po chvíli naprosto jasné, kdo z nich tento byznys dělá líp.
Na závěr si dopřejeme věnovat pozornost trochu většímu luxusu, protože poslední akcií z této top pětky je francouzská nadnárodní korporace specializující se na luxusní zboží, která vznikla sloučením módního domu Louis Vuitton se šampaňským Moët a koňaky Hennessy.
Opět tady máme co dočinění s mimořádně úspěšnou akciovou firmou, protože roce 2021 se LVMH s oceněním 329 miliard USD stala nejhodnotnější společností v Evropě. Kromě těch tří zmíněných značek pod zkratku LVMH sem patří celkem 75 značek, mezi nimiž je mimo jiné Tiffany & Co., Christian Dior, Fendi, Stella McCartney, Kenzo, Sephora.
A prestiž celému tomuto uskupení přidává zase i mimořádně dlouhá historie jednotlivých značek, protože například Louis Vuitton byl založen v roce 1854 a nejstarší výrobce vína, který sem patří, se datuje až do roku 1593.
Takže i tady se ukazuje, že si lidé i v horizontu několika století nazpět, ve kterých se vystřídala různě příznivá a nepříznivá ekonomická období, stále rádi dopřávají nejrůznější luxusní zboží. A Louis Vuitton, Moët a Hennessy jim ho stále umí nabídnout. To potvrzují i jejich finanční výsledky:
Osobně nejsem zrovna typ, co by prahnul po kabelce od Louise Vuittona, ale jejich akciemi, pokud budou v roce 2023 za příznivou cenu, bych se nechala zlákat.
A pokud si nechcete nechat ujít další dávku inspirace v novém článku nebo videu, tak dejte odběr tady na webu a nebo na YouTube.