AKCIE L’ORÉAL VS. ESTÉE LAUDER: A dvě důležité ženy, které stojí za jejich úspěchem.

V tomto článku se podíváme na dvě největší kosmetické firmy na světě. Řeč je o L‘Oréal a Estée Lauder. Přestože se obě dvě řadí mezi největší akciové firmy na světě, tak jim český akciový YouTube dosud nevěnoval takřka žádnou pozornost. Proto se v tomto článku podíváme na jejich historické pozadí a na dvě důležité ženy, které stojí za úspěchem obou dvou firem.

Pokud Tě zajímá i porovnání těchto dvou úhlavních kosmetických rivalů z hlediska jejich finančního hospodaření, tak se po přečtení článku překlikni na analýzu ve videu, kde se také dozvíš, která z těchto akciových firem představuje slibnější investiční příležitost.

Vezmeme to dnes podle velikosti a začneme jedničkou na světovém kosmetickém trhu. Tou jedničkou je L’Oréal, který se se svojí tržní kapitalizací 230 miliard EUR řadí mezi absolutní topku – mezi akciové mega firmy.

L’Oréal je francouzská firma, která vznikla už v roce 1909, takže má za sebou aktuálně 115 let svého fungování. Jde o největší světovou kosmetickou společnost, která nabízí produkty na barvení vlasů, péči o pleť, ochranu před sluncem, parfémy a vlasovou péči.

Na začátku byla barva na vlasy

Na úplném počátku stál mladý chemik Eugéne Schueller, který vyvinul recepturu na barvení vlasů. Postupně formuloval a vyráběl vlastní produkty, které pak prodával pařížským kadeřníkům. V roce 1920 – 11 let od založení, firma zaměstnávala 3 chemiky, v roce 1950 jich byla stovka a v roce 2021 se odhadoval celkový počet chemiků L’Oréalu podílejících se na výzkumu a inovacích v oblasti krásy na 85 tisíc.

L’Oréal tedy začal nejprve v oboru barev na vlasy, ale postupně své portfolio výrobků rozšiřoval a v současné době uvádí na trh víc než 500 značek a tisíce jednotlivých produktů. Ty jsou dnes dostupné jak v kadeřnických salonech, tak i v parfumeriích, supermarketech a lékárnách.

U nás patří mezi jejich nejznámější značky: Garnier, Maybelline, Lancome, Giorgio Armani, Yves Saint Laurent, Biotherm, Vichy nebo přímo značka L’Oréal se svým typickým sloganem „Protože Vy za to stojíte.“ Pravidelně se na propagaci těchto výrobků samozřejmě podílí i největší světové celebrity z řad hollywoodských hereček a modelek.

Liliane Bettencourt

Obrovský podíl na tom, že L’Oréal vyrostl do tak obřích rozměrů, jak ho dnes známe, měla především dcera zakladatele Liliane Bettencourt. Ta začala v otcově firmě pracovat od svých 15ti let a postupem času, jak L’Oréal rostl, se i Liliane Bettencourt stala nejbohatší ženou na světě.

To s sebou přinášelo ovšem i svoji stinnou stránku, protože se do její blízkosti ale především k jejímu majetku snažila dostat velká spousta dalších lidí. Což vyvrcholilo v roce 2011, tehdy bylo Liliane Bettencourt 88 let a její dcera ji nechala soudně zbavit svéprávnosti poté, co Liliane Bettencourt jednomu ze svých společníků koupila mimo jiné ostrov na Seychelách a obrazy od Picassa.

Po tomto soudním líčení bylo posláno do vězení nebo dostalo pokutu ještě dalších 8 lidí.

Ekologie a etika

Aktuálně tedy stojí ve vedení společnosti vnučka původního zakladatele Francouise Bettencourt Meyers a její dva synové. Pod jejich vedením se L’Oréal řadí mezi lídry, co se týče ekologického a etického podnikání. Kromě už poměrně běžné snahy o snižování uhlíkových emisí a recyklaci, dal L’Oréal zatím přes 900 milionů EUR do výzkumu alternativ, které by nahradily testování kosmetiky na zvířatech.

Z etického hlediska stojí za zmínku, že L’Oréal podporuje finančně své zaměstnance na Ukrajině, vynakládá miliony dolarů na mezinárodních stipendiích pro studenty, financuje granty na podporu vědkyň a jejich postavení ve vědě a je také jedním ze zakládajících členů organizace pomáhající ženám v boji s viditelnými vedlejšími účinky léčby rakoviny.

Kontroverze

L’Oréal tak má za sebou díky mimořádně dlouhé době svého fungování jak pozitivní stopy a obrovské úspěchy tak samozřejmě i kontroverze: například během Druhé světové války příklon zakladatele firmy k nacismu. A ze současnosti například obvinění z diskriminace nebo z klamavé reklamy, kdy některé produkty proti vráskám údajně nesplňují, co slibují.

Teď už se ale pojďme věnovat dvojce na trhu s kosmetikou a tou je Estée Lauder. Její tržní kapitalizace je aktuálně 45 miliard USD, takže oproti L’Oréalu je přibližně čtvrtinová. U Estée Lauder se jedná pro změnu o americkou akciovou firmu. Její historie je o něco kratší, založení se datuje do roku 1946, kdy firmu založila Estée Lauder společně se svým manželem.

Tehdy v New Yorku nabízeli své první čtyři produkty: Čisticí olej, Pleťové mléko, vyživující krém a balíček krémů. Svoji nabídku společnost Estée Lauder postupně rozšířila i na produkty pro líčení, péči o vlasy a vůně a to jak po celé Americe, tak po celém světě.

Společnost vlastní v dnešní době rozmanité portfolio značek, včetně Clinique, Tom Ford Beauty, Bobbi Brown Cosmetics a mnoha dalších. A za svoji existenci spolupracovala už s obrovským počtem zvučných jmen ze světa módy i celebrit: výběrem třeba Tommym Hilfiger, Gwyneth Paltrow nebo Kendall Jenner.

Estée Lauder a její podnikatelský duch

Z hlediska marketingové strategie je zajímavostí, že Estée Lauder začala prodávat své produkty v kosmetických salonech, kde je také předváděla na ženách, když seděly pod vysoušečem vlasů.

Později se Estée údajně zúčastnila otevření každého jejich nového obchodu a zůstala týden, aby poučila své kosmetické poradkyně o prodejních technikách a vystavení zboží. Takto projela celou zemi, aby se setkala s nakupujícími v obchodech a s kosmetickými redaktory.

Díky svému podnikatelskému duchu se Estée Lauder stala významnou americkou osobností a celebritou. Byla jedinou ženou, kterou časopis Time v roce 1998 vybral mezi 20 nejvlivnějších obchodních géniů 20. století.

Podporovala různé kulturní a charitativní programy, mimo jiné vybudování několika hřišť v New Yorském Central Parku a spolufinancovala obnovu paláce ve Versailles. Za tuto svoji činnost obdržela mnoho cen například americkou Prezidentskou medaili svobody nebo francouzský Řád čestné legie.

Růžová stužka

Také samotná firma jako celek je v dnešní době aktivní ve společenských otázkách. Před dvaceti lety například přišli s kampaní ohledně prevence rakoviny prsu. Jako symbol této kampaně vytvořili dnes už známou růžovou stužku a této osvětě se věnují každoročně. Mimoto společnost vydává nemalé částky na ekologické výzkumy.

V čele společnosti dnes stojí už třetí generace Lauderů – na řízení se podílí dvě vnučky a jeden vnuk původní zakladatelky Estée Lauder. A+ za nimi pak stojí více než 60 000 zaměstnanců.

Bojkoty z různých stran

Co se týče kontroverzí, tak těm se vzhledem ke svojí velikosti nevyvarovala ani firma Estée Lauder.

V roce 2020 se firma omlouvala svým jihokorejským zákaznicím za neobratné jednání a komunikaci svého zákaznického servisu, který jedné zákaznici změnil objednávku pudru a zaslal jí jiný odstín s vysvětlením, že původně objednaná barva Asiatům většinou moc nesluší – na základě recenzí, a tak jí vybrali a zaslali jiný odstín, který Asiatům sedí nejlépe. Mezi Jihokorejkami se pak šířily výzvy k bojkotu výrobků od Estée Lauder kvůli rasové diskriminaci.

V roce 2022 byl ze svého postu odejit výkonný viceprezident firmy za to, že na instagramu zveřejnil rasistický meme.

A takovou dlouhodobější záležitostí je, že se rodina Lauderových hlásí k židovské víře a podpoře Izraele, což s sebou čas od času také přináší výzvy k bojkotu jejich produktů, tentokrát ze strany propalestinských podporovatelů.

Tolik tedy k minulosti a pozadí obou kosmetických firem. Pokud Tě zajímá, jak si obě společnosti vedou dlouhodobě, ale také jak jsou na tom aktuálně a která z nich se více hodí do Tvého akciového portfolia, mrkni na video-analýzu zde:

Kamila Kudělová
Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.