INVESTIČNÍ MINDSET: ŽENY vs. MUŽI

V čem se liší investiční mindset žen a mužů? Přestože by mělo být investování čistě racionální záležitostí, tak už jste určitě z více zdrojů zaznamenali tvrzení, že v investování hrají obrovskou roli emoce a psychologie. Takže přestože čísla jsou pořád objektivně čísla, tak motivace, cíle, investiční strategie a přístup k riziku se u žen a mužů liší právě na základě jejich odlišné emocionální výbavy.

Muži a ženy proto mají při investování přirozeně odlišné silné stránky a otázkou není, kdo z nich je lepší, ale co jsou ty silné stránky, protože pokud o nich víte, tak můžete dosahovat těch nejlepších výsledků. V následujících minutách proto možná lépe pochopíte investiční chování svého partnera nebo partnerky a můžete se tak vzájemně víc podpořit.

Jednotlivé body, na které se za chvíli podíváme jsou výsledkem několika statistik, studií a zkušeností investičních společností a platforem jako Fidelity, Fondee, CNA Insider a Ellevest. Odráží tak investiční chování většinové společnosti, což samozřejmě znamená, že i tady se najdou výjimky a v některých bodech se můžete se statistikami rozcházet. Každopádně takovýchto bodů bude pravděpodobně méně, než těch, u kterých uvidíte shodu.

Určitě se proto nebojte podělit v komentářích, jak to máte konkrétně vy, ať už budete zapadat do statistických tabulek a nebo to budete mít úplně jinak. Pojďme se podívat, v čem jsou silné stránky žen a mužů při investování rozdílné, protože je dobré uvědomit si je u sebe a vytěžit z nich pak maximum.

1. Motivace a investiční cíl

První rozdíl spočívá v motivaci a investičním cíli. Tady ze studií vyplývá, že ženy bývají výrazněji zaměřené a soustředěné na cíl. Mezi tyto cíle nejčastěji patří například pořídit si za několik let svůj vysněný dům, začít podnikat v něčem, co dává větší smysl, odejít dřív do důchodu, podniknout cestu kolem světa nebo jinak cestovat, zajistit rodinu, děti nebo celkově bydlení. Takovýto konkrétní obraz představuje u žen při investování stěžejní motivaci.

Co u žen naopak vůbec nefunguje a co je právě spíše doménou mužů je zaměření se na výkonnost, takže čistě samotná snaha vydělávat víc peněz, snažit se porazit trh, dosáhnout co nejvyšší návratnosti a vybrat mezi akciemi vítěze. Muži jsou tak obecně i při investování přirozeně soutěživější a výrazně je motivuje snaha zvítězit.

2. Sebevědomí

Další rozdíl se týká sebevědomí, které následně ovlivňuje investiční chování. Obecně platí, že ženy mají při investování mnohem menší sebevědomí než muži. Psychoterapeutka Kateřina Cajthamlová tuto skutečnost popsala velmi trefně v jednom rozhovoru na situaci, kterou si mnozí z vás vybaví typicky z pracovního prostředí.

Představte si, že dojde ke konfliktu a nadřízený se utrhne na svého podřízeného. Nechme teď stranou jestli oprávněně nebo neoprávněně. Přirozenou reakcí ženy jako toho podřízeného je, že se stáhne do defenzívy a začne přemýšlet nad tím, jestli někde opravdu udělala chybu, jestli něco pokazila a prvotní reakce spočívá v tom se obhájit.

Naproti tomu muž v podobné situaci přechází přirozeně do ofenzívy a v první chvíli dá svému nadřízenému více či méně ostře najevo, že takhle s ním rozhodně mluvit nebude a teprve potom řeší samotný problém, který celý konflikt zapříčinil.

Na první pohled by se tak mohlo zdát, že v otázce sebevědomí má jedno pohlaví v investování výhodu a druhé naopak nevýhodu. Pravdou ale je, že obojí má ve skutečnosti své benefity.

Ženy díky nízkému sebevědomí profitují z toho, že mají větší potřebu svoje investice více promýšlet, zjišťovat si více informací a než se pustí do akce, tak se chtějí v dané problematice více vzdělávat. Muži mají naopak výhodu v tom, že jsou díky vyššímu sebevědomí odvážnější a jsou ochotní se pustit do riskantnějších investic.

3. Emoce

Další rozdíl je patrný na rovině emocí a celkového přístupu k investování. Tady kromě statistik vycházím i ze svých vlastních zkušeností v rámci projektu Úspěšná investorka a z toho, co se dozvídám během kurzů a konzultací od žen, se kterými spolupracuji.

Pro ženy je důležitý pocit, že je investování součástí jejich seberozvoje, že se díky němu naučí něco nového, posouvají se a zlepšují. Od investování a zhodnocování peněz pak očekávají ve výsledku hlavně větší pocit klidu a díky tomu jsou i přirozeně více orientované na dlouhodobý investiční horizont a hodnotové investování.

Ze studií pak vyplývá, že u mužů hraje roli v otázce emocí už zmíněná soutěživost, kdy se snaží porazit trh a dosáhnout co nejvyšší návratnosti. Tím pádem se i více soustředí na dynamičtější formy investování a současně se více zaměřují na krátkodobý horizont, takže je pro ně mnohem lákavější například trading, který podporuje větší vyplavování adrenalinu.

4. Investiční strategie

Rozdíly jsou patrné pak i v rámci investiční strategie. Ta je sice hodně individuální a v tomto směru by si měl každý najít takovou, která mu bude sedět nejvíc, ale přesto i tady se dají pozorovat v rámci pohlaví typické znaky.

Statistiky tvrdí, že ženy si zakládají na strukturovanějším způsobu investování a jsou při investování mnohem disciplinovanější. Díky tomu si údajně mnohem více uvědomují rizika a následně si pak vybírají spíše konzervativnější investiční nástroje, nebo v případě akcií investují spíše do konzervativnějších akciových firem.

Současně je pro ženy typické to, že své investice důkladně promýšlí a jakmile provedou nákup, tak investici také mnohem déle drží. S čímž souvisí i to, že provedou průměrně méně obchodů a někdy raději kumulují více hotovosti na účtu. Každopádně trend jde tím směrem, že s přibývajícími zkušenostmi jsou i ženy v investování akčnější a odvážnější.

Akčnost a větší odvaha je jinak právě doménou mužů, kteří při rozhodování o investici postupují mnohem přímočařeji, takže obecně provádí větší počet nákupů a prodejů a hotovost se snaží co nejdříve proměnit v investici, tak aby peníze co nejvíc pracovaly pro ně. Co se týče rizika, tak jsou muži ochotní v investování riskovat podstatně více, což s sebou přináší potenciál většího zisku.

Když se společnost Fidelity snažila rozsoudit, která z investičních strategií je ziskovější, jestli ta méně riziková cesta, kterou aplikují ženy nebo naopak ta více riziková cesta, kterou upřednostňují muži, tak výsledek dopadl velmi těsně a v rámci studie dosahovaly ženy o 0,4% vyšších výnosů než muži.

5. Co je baví

Společným prvkem, který u žen i mužů předurčuje, jestli při investování dosáhnou úspěchu, je, že je to baví. Díky tomu totiž u investování vydrží dostatečně dlouho, aby si pak mohli vychutnat plody svého úsilí. V tomto se ale výrazně rozchází to, co koho na investování baví.

Když se budeme držet akcií, tak typickým příkladem jsou grafy – ženy nemají rády grafy, zatímco muži si nějaký ten grafík navíc většinou nenechají ujít. A obrovské rozdíly jsou vidět při samotném výběru akcií. Ženy se obvykle zajímají více o spotřební sektor a služby, takže například o akciovky, které podnikají ve výrobě a prodeji potravin, oblečení, drogerie, ale je jim také bližší třeba zdravotnictví nebo hotelnictví.

Na druhou stranu muži upřednostňují více technologie, průmysl, těžbu surovin, takže se zaměřují více na akciovky, které například vyrábí čipy nebo vyvíjí softwary, těží ropu a drahé kovy, nebo jsou nějak spojené se stavebnictvím.

Nutno dodat že napříč všemi zmíněnými sektory se dají najít akciové poklady, ale taky akciové propadáky a záleží tak především na tom, co si člověk vybere.

Dráždivá myšlenka na závěr

Na závěr stojí za zmínku ještě jedna taková poměrně dráždivá myšlenka, která padla ze strany investiční společnosti Ellevest a sice, že aktuální podoba investičních zpráv je jako sledování sportu, kde se používá typický žargon, který sedí víc mužům a ženám naopak ne. A tím pádem je investování odvětvím, které pro ženy zkrátka není atraktivní.

Můj osobní názor je, že to, jak je obzvlášť investování do akcií vnímané většinovou společností a to, že se všude píše skoro výhradně jen o technologických akciích, je opravdu do značné míry dané tím, že akciím se dosud věnovali více muži a tohle téma je pro ně zkrátka zajímavější.

Na druhou stranu je vidět, že se tohle postupně mění. My si tady v Česku zatím ještě žijeme v takové malé bublině, ale když si pustíte nějaké investiční zprávy nebo rozhovory na Yahoo Finance, tak ve většině případů tam sedí moderátorka, která má ve studiu na rozhovor další ženu analytičku nebo jinou investiční specialistku a nedělní sportovní zápas to nepřipomíná.

Ostatně když je řeč o sportovních zápasech a soutěžení, tak i cílem tohoto článku nebylo ukázat na ženy nebo muže s tím, že jedni jsou v investování jednoznační vítězové a druzí totální looseři. Realita je taková, že partnerský nebo rodinný rozpočet ovlivňuje svým dílem žena i muž a čím větších úspěchů každá ze stran dosáhne, tím se povede lépe oběma.

Pokud vás článek obohatil, podpořte ho sdílením a nenechte si ujít ani příští nejnovější článek a zapněte si odběr ZDE (na konci stránky). Já se s vámi pro dnešek loučím, děkuji vám za pozornost a budu se těšit zase příště.

Kamila Kudělová
Moje mise je podporovat ženy na jejich cestě k dalšímu příjmu a finanční nezávislosti díky tomu, že se naučí úspěšně investovat do akcií.