Jak vypadají 3 zákony úspěšného investování do akcií, které by měl pochopit a hlavně používat každý, kdo chce dosahovat při investování do akcií co nejlepších výsledků? V tomto článku si povíme, jak poznat, jestli bude cena akcií nějaké firmy růst. Dále jak dosahovat dlouhodobě dobrých výsledků, aniž by se člověk spoléhal na štěstí. A na závěr si řekneme, podle čeho ve skutečnosti poznat ziskovou investici.
První ze zákonů, který je dobré pochopit a používat, spočívá ve vnímání přítomnosti a budoucnosti. Vysvětlím.
Spousta lidí, kteří se začnou zajímat o investování do akcií, si pokládá otázku: Bude cena akcií XY v budoucnu růst? A zaměřují se pak na to, jak odhadnout tu budoucnost. Jestli třeba akcie, která teď stojí 100 dolarů, vyroste na 200 dolarů, a ideálně co nejdřív.
Ta otázka, jestli bude cena akcií XY růst, se samozřejmě vybízí, ale sama o sobě vám moc nepomůže, protože ten budoucí vývoj ovlivňuje velká spousta faktorů, které se velmi špatně odhadují. To, co vám naopak pomůže, je, položit si otázku: Jak je na tom cena akcií XY teď, aktuálně, v přítomnosti?
Protože když se zeptáte takhle, tak máte možnost pracovat s tím, co už se skutečně stalo, s objektivními fakty a s ověřenými informacemi a čísly – na rozdíl od domněnek a odhadů. Díky tomu jste pak schopní zjistit, jestli je cena akcií právě podhodnocená, nadhodnocená nebo oceněná férově.
Krátkodobě totiž u cen akcií dochází k nejrůznějším výkyvům, ale dlouhodobě pak má cena akcií tendenci vrátit se do rovnováhy na svoji férovou cenu – na úroveň, která odpovídá finančním výsledkům firmy.
Takže pokud zjistíte, že je cena daných akcií aktuálně podhodnocená, tak logicky pracujete s pravděpodobností, že pokud se má cena vrátit do rovnováhy, tak z podhodnocení půjde nahoru. A naopak – pokud zjistíte, že je cena nějakých akcií nadhodnocená, tak v takovou chvíli je zase mnohem pravděpodobnější, že půjde dolů.
Pro úspěch investice je tedy rozhodující zjistit, jak je na tom akcie teď v přítomnosti, protože od toho se pak odvíjí ten následný budoucí vývoj.
Další akciový zákon spočívá v pochopení, že dlouhodobě dobrých a tudíž celkově lepších výsledků se dá dosáhnout jen s kvalitními akciovými firmami. Krátkodobě samozřejmě můžete mít štěstí a může vám vydělat i špatná akciová firma s mizernými finančními výsledky. Ale pokud chcete dosáhnout investováním do akcií co nejlepších výsledků, tak svoje peníze nemůžete nechávat na pospas štěstí a náhodě, v takovém případě se potřebujete spolehnout na kvalitní akciové firmy.
Tohle je i důvod, proč ve videích a článcích o konkrétních firmách řeším vždy nejdřív historii firmy a její dlouholeté výsledky a až na samotný konec případně cenu. Protože jakmile se ukáže nějaká akciová firma jako looser, tak by si automaticky neměla vůbec zasloužit místo ve vašem portfoliu a to ani za na první pohled atraktivní nízkou cenu.
Základním předpokladem k tomu, aby mohla cena nějaké akcie růst, je totiž růst zisku dané akciové firmy.
A tady se zase obrátíme na pravděpodobnost. Poroste zisk pravděpodobněji firmě, u které to se ziskovostí vypadá jako na horské dráze, kdy je jednou v zisku a pak několikrát ve ztrátě? Nebo poroste zisk pravděpodobněji firmě, která je stabilně zisková a zisk navíc průběžně navyšuje?
A třetí zákon skvěle vystihuje hláška od Petera Lynche, ta hláška zní: „Věnujte výběru nových akcií alespoň tolik času, kolik času byste strávili při výběru nové ledničky.“ Hodně si všímám toho, a občas se to objeví i v komentářích pod videi, že lidé se snaží najít jakýsi svatý grál, díky kterému na první pohled zaručeně poznají akciovou příležitost.
Jedna účastnice kurzu První krok mi dokonce říkala, že si nedokázala představit, že by po několika lekcích porozuměla něčemu tak tajemnému, jako jsou akcie.
Pravda je taková, že akcie nejsou tajemné a není ani žádný svatý grál, který by byl uzavřený v trezorech švýcarských bank a dostupný jen pro vyvolené. Dobrou investici nepoznáte na první pohled z jednoho samotného detailu, ale poznáte ji tak, když bude několik jednotlivých detailů ladit dohromady.
Ledničku obvykle taky nebudete vybírat tak, že byste ukázali prstem na jednu v katalogu, ale nejdřív si o ní něco přečtete, jak je velká, kdo ji vyrábí, porovnáte si ceny, za jaké se v průběhu času prodává a podíváte se na recenze, jestli jsou zákazníci spokojení s její kvalitou.
Stejně tak u akcií mezi ty detaily, které je dobré prověřit, patří to, jak je firma stará, jak je velká – protože to by mělo odpovídat vašemu rizikovému profilu. Pak jak vypadá ta už zmíněná ziskovost, jak vysoké má firma dluhy, jakou má marži – to zase vypovídá o jejím finančním zdraví a kvalitě.
To všechno jsou úplně obyčejné informace, které jsou volně dostupné a stačí vám k nim kupecké počty. Jen na rozdíl od mrknutí oka a nějaké kouzelné formulky stojí trochu vašeho času, díky kterému se pak ale po přečtení a spojení těch jednotlivých detailů můžou začít dít velké věci.