V tomto druhém dílu o Money Mind neboli nastavení mysli jednoho z nejbohatších a neúspěšnějších akciových investorů současnosti Warrena Buffetta se podíváme na konkrétních 10 pravidel, kterými se Warren Buffett řídí při investování do akcií. Jak sám rád říká, investování považuje za myšlenkovou hru a k tomu, abyste mohli vyhrát, potřebujete znát pravidla. Proto se dnes zaměříme právě na ně.
Stejně jako v minulém článku, kde jsme nahlédli do mysli Warrena Buffeta a soustředili jsme se na jeho základní filozofické hodnoty, díky kterým dosahuje dlouhodobě tak ohromujících výsledků, tak i dnes budeme poznatky jeho Money Mind čerpat z knížky Myslete jako miliardář – Tajemství Money Mind Warrena Buffetta.
Minulý díl byl věnovaný všem, kteří se snaží uspět v podstatě v jakékoli oblasti života. Ten dnešní druhý díl už je především pro ty, kteří chtějí zlepšit svoje investování do akcií. Takže pokud chcete, vezměte si tužku a papír a jdeme na to.
Tady pomůže víc než jakékoli vysvětlování přímo citát Warrena Buffetta, který zní: „Investiční úspěch podle mého názoru neprodukují tajemné vzorce, počítačové programy ani signály vyvolané chováním cen akcií a trhů. Investor spíše uspěje, když spojí dobrý úsudek se schopností izolovat své myšlenky a chování od super nakažlivých emocí, které trhem víří.“
Zapomeňte na nákup dobrých podniků za skvělé ceny a kupujte skvělé podniky za dobré ceny. Na tom, že Warren Bufffett používá tento princip má velkou zásluhu Charlie Munger, protože se jedná o částečný odklon od toho, co doporučoval Benjamin Graham – autor investiční bible „Inteligentní investor“.
Benjamin Graham totiž kladl důraz především na cenu akcií, což s sebou přináší i to, že sice můžete koupit levnou akcii, ale může to být brak. Warren a Charlie proto dávají přednost tomu, aby koupili opravdu skvělou firmu a tu pak koupit za výhodnou dobrou cenu.
Warren říká, že je lepším investorem, protože je obchodník a lepším obchodníkem, protože je investor. Samozřejmě není nezbytně nutné, abyste začali něco prodávat, ale určitě je při investování užitečné přemýšlet jako obchodník. Když bychom měli vybrat jednu věc za všechny, tak jak bude například obchodník přemýšlet nad konkurenční výhodou firmy. Při výběru akciové firmy si může klást otázky typu: Nabízí firma lepší produkt než konkurence? Konkuruje firma spíše kvalitou nebo svojí cenou?
Protože z dlouhodobého hlediska je rozhodně lepší, když firma nabízí lepší nebo minimálně srovnatelný produkt v porovnání s konkurencí a rozhodně by měla být pro zákazníky lákavá spíše díky kvalitě a ne ceně.
V dnešní době se můžete setkat v různých analýzách s budoucími odhady cen různých akcií s přesností na koruny nebo v eurech a dolarech na centy. To sice může vypadat dobře, ale pořád to jsou jenom odhady a rozhodně by neměly svojí důležitostí převážit nad aktuální hodnotou firmy, aktuální cenou akcie, aktuálními zisky, výší dividendy, zadlužení. To jsou totiž údaje, které jsou faktické, potvrzené, už se to stalo a můžete na ně adekvátně reagovat. Kdežto odhad budoucnosti zůstává do jisté míry spekulací.
To znamená jednoduše to, že pokud byste si vybírali ve stejném odvětví mezi dvěma společnostmi, tak pravděpodobnost vyšší ziskovosti má ta s větším podílem na trhu. Důvod je jednoduchý, v obdobích ekonomické prosperity mohou mít obě společnosti srovnatelné zisky, ale v ekonomicky obtížnějších dobách pak zisky firem s malým podílem na trhu rapidně klesají.
Neexistuje totiž firma, která by fungovala bez jakýchkoli obtíží, překážky a chyby jsou naprosto standardní součástí podnikání a je proto důležité to, jak o nich vedení mluví. Jestli mluví otevřeně o blížících se obtížích společnosti a jak na ně reaguje. V takovou chvíli se totiž o firmě dozvíte mnohem důležitější informace.
Tohle je určitě potřeba dovysvětlit, ale možná budete sami překvapení, jak jednoduchá myšlenka, za tím stojí. Jde totiž o výsledek studií, které prokázaly, že lidé se raději připojují k větší síti, než k malé.
Ukažme si to na konkrétním příkladu. Pokud si člověk bude vybírat mezi dvěma firmami, které nabízejí stejnou službu a jedna firma bude mít pod sebou už síť 500 000 zákazníků a druhá konkurenční firma jen například 100 000 zákazníků, tak noví zákazníci budou mít tendenci vybírat si větší síť, tedy firmu, která má více zákazníků nebo uživatelů, protože jim nabídne více výhod a benefitů.
Můžeme si to přirovnat k tomu, když se budete rozhodovat, jestli si pojedete koupit postel do IKEI nebo zajdete k malému prodejci nábytku poblíž vašeho bydliště. Pravděpodobně zvolíte IKEU, protože tam bude větší výběr, budete si tam moct vybrat na jednom místě navíc i lampu do obýváku a jakmile dostanete hlad, tak si tam můžete zajít i na oběd.
U tohoto pravidla jde o to, najít společnost, která prodává produkt nebo službu, kterou lidé potřebují nebo žádají a nemá žádnou blízkou alternativu. Protože jak už bylo řečeno v jednom z předchozích pravidel, taková společnost potom nepotřebuje konkurovat cenou a s tím pak souvisí i vyšší ziskovost.
Jejich výhodou je totiž, že dokážou projít obdobím ekonomické nepřízně a přežít ho. A další zajímavou výhodou je i to, že kromě toho, že jsou dlouhodobě prosperující společnosti odolné proti vnější ekonomické nepřízni, tak jsou současně také více imunní proti chybám, které přicházejí zevnitř od managementu.
Tady si zase vypůjčím citát přímo od Warrena Buffetta: „ Dlouhodobě prosperující společnosti jsou odolné vůči špatnému řízení. Neschopní manažeři mohou snížit ziskovost této společnosti, ale nemohou způsobit likvidační škody.“
V otázce diverzifikace jde Warren Buffett proti proudu, protože na základě moderní teorie portfolia se dnes ze všech stran doporučuje svoje akciové portfolio hlavně široce diverzifikovat a rozprostřít tak riziko.
Aktuální výzkum však prokázal, že pravděpodobnost, že portfolio svojí výnosností překoná trh, se zvyšuje společně s tím, jak se snižuje počet akcií v portfoliu. A platí to i naopak, šance na podprůměrný výkon ve srovnání s trhem se zvyšuje o to víc, jak se zvyšuje počet akcií v portfoliu.
Jde o poměrně logický výsledek toho, že čím nižší počet akciových firem máte v portfoliu, tím je jednodušší udržovat si o nich přehled.
Když se zpětně podíváme na jednotlivá pravidla, která tu dnes zazněla, tak se opravdu nejedná o žádné tajemné vzorce. K tomu abyste uspěli při investování do akcií, stačí v podstatě kupecké počty. Mimochodem spousta velkých investorů ani nepoužívá kalkulačku, protože trénovaným okem prostě dokážete poznat, jestli společnost navyšuje ročně zisk o 2 nebo 20%. Takže to nejtěžší na těch pravidlech je vlastně samotná podstata pravidel – dodržovat je.